Tropisch en zwaar bewaakt Beijing - Reisverslag uit Beijing, China van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu Tropisch en zwaar bewaakt Beijing - Reisverslag uit Beijing, China van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu

Tropisch en zwaar bewaakt Beijing

Blijf op de hoogte en volg Els

24 Mei 2010 | China, Beijing

.............en ineens was 't zomer!

Hotsummer.Patsboem 32 graden! Lanson Place Appartments heeft sinds kort een terrasje, dus tante Els zit heerlijk in de zon, wat die Chinezen niet kunnen begrijpen. Zij zoeken de schaduw op, lopen met parasols, zonnehoeden, panty's en zelfs lange hanschoenen om maar geen zonnestraaltje op te vangen.

Ik lees nu net een artikel in de China Daily over de uitgebreide veiligheidsmaatregelingen, die genomen zijn om iedere school door politie en beveiligingsmensen te laten bewaken. Bij elke school hier in de omgeving zie ik volop politie, iedereen moet zich bij binnenkomst melden en identificeren, of 't een crêche of een universiteit betreft en dat alles vanwege een aantal zeer ernstige aanvallen op kinderen en hun leraren.
Gisteren gingen André en ik in 't Marriott Hotel lunchen en jawel, mijn tas moest door de secrurity-box, maar dat was omdat mevr. Hillary Clinton en haar staff daar net gearrriveerd was!
Ik zal jullie de details besparen, maar in minder dan 2 maanden meldde de krant 8 afschuwelijke misdaden op schoolkinderen, studenten en leraren, waarbij 20 doden vielen en een veelvoud gewonden.

De meeste van de daders leden aan depressies of "een mentale ziekte". Die laatste clonclusie had ik zelf kunnen trekken.
Waar ik eerst zo over 'n veilig China jubelde, heerst nu bijna paniek en hysterie.
In wat voor wereld leven wij? Kinderen die niet meer zonder begeleiding naar school gaan, scholen die een vesting geworden zijn, mensen die elkaar niet meer vertrouwen. Los je dit op door nog meer politie-inzet of werkt dat als de bekende rode lap op de stier?
We zullen meer oog en aandacht moeten hebben voor de geesteszieken die dit veroorzaken.
Leven wij te veel in ons eigen wereldje, waardoor we geen oog hebben voor de mensen met problemen en depressies? Hebben deze mensen zelf 't gevoel geen gehoor of hulp te verwachten van hun omgeving of familie?
Is de druk voor sommigen te groot om mee te moeten hollen in de race naar meer en meer?