ZOMER! - Reisverslag uit Kalmthout, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu ZOMER! - Reisverslag uit Kalmthout, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu

ZOMER!

Blijf op de hoogte en volg Els

04 September 2011 | België, Kalmthout

EINDELIJK!....na een warme zomerse dag óók nog een zwoele avond buiten op het terras.
Het voelde als een mediterraans feestje: gezellig met Teresinha, buren Fabiënne & Mark en hun Trix, de teckel, het vriendinnetje van Ciske.
Bubbels voor de dames, Belgische bieren voor vriend Mark en Dré dronk ze, volgens mij, allebei.
Op zó'n mooie zomeravond hebben we lang moeten wachten, daarom genoot iedereen dubbel van een tafel vol hapjes, gevulde glazen, de geur van goede sigaren en van elkaars gezelschap.
Het schemert inmiddels, de tafel wordt almaar rommeliger, stoerdere verhalen, de hondjes liggen uitgeput van het spelen zij aan zij in de mand en ineens als een fata morgana zien we een enorme luchtballon op ons afkomen. Nee, geen hallucinaties, maar echt. Wat een gevaarte van zó dichtbij! Het scheelt een haar of de ballon landt in onze achtertuin. Er zijn duidelijk problemen en met man en macht wordt geprobeerd om de ballon over de bomenrij te manoeuvreren. Rakelinks scheert ie over de toppen. Die was duidelijk de weg kwijt.

Morgenmiddag komt Fabiënne hier weer schilderen, samen met een paar andere Belgische dames. Het is altijd een middag van kletsen, kletsen, kletsen en schilderen en ongetwijfeld krijg ik dan weer enkele typische Vlaamse uitdrukkingen en woorden te horen, die soms om uitleg vragen.
Wat dachten jullie van:
1) Misval
2)Pateekes
3)Baleage
4)Per total
5)Javel
6)Darm
7)Zever in pakjes

A) Je kunt er 't zout op de patatten niet mee verdienen.
B) Ik ga doppen
C) Ik heb met jou m'n peren gezien
D) De muizen liggen dood in de kast.

En met een Belische accent klinkt het nog leuker.

Els.