Volksgebruik - Reisverslag uit Kalmthout, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu Volksgebruik - Reisverslag uit Kalmthout, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu

Volksgebruik

Blijf op de hoogte en volg Els

10 Januari 2012 | België, Kalmthout

Wij wonen amper 12 kilometer over de grens, maar een cursus Vlaams zou niet gek zijn.
Ik geniet van het taaltje, maar verschiet ervan dat ik soms echt niet begrijp wat er gezegd wordt.
Als ik jullie vertel dat ik gisteren eerst een patéke heb genomen en loze vinken met sluimerwten en eirpels heb gegeten, versta de gij dat? Wablieft?
L'oiseau sans tête dan?

Op Oudjaarsdag is hier geen appelflap of oliebol te krijgen, wel smoutenbollen. Er stond overigens exact op de grens een oliebollenkraam, maar ik wilde voor het eerst in mijn huwelijkse leven zelf appelbeignets maken. Bij mijn alleraardigste buurvrouw Roosje stond het deeg voor de oliebollen al te rijzen en zij gaf mij een paar tips, maar dacht stiekem, dat dat nooit eetbare beignets zouden worden.
Roosje is een expert in bakken.Zij koopt spelt en bakt haar eigen brood, koekjes, cakes en nog veel meer lekkers. In haar keuken staat ook zo'n gigantisch AGA fornuis, waar zij van alles uit tovert.
Om op zeker te spelen had ik een aantal beignets bij de kraam gekocht,(niks zelf gebakken dus) maar we werden ook getracteerd op beignets en oliebollen van Roosje. Smullen!
Overigens zijn hier op zondag alle bakkerswinkels open. Een Belg wil nou eenmaal iedere dag vers brood.
Bakker Nuys, echt de allerbeste bakker, was gewoon op nieuwsjaarsdag om 8 uur weer open!

Op de laatste dag van het jaar gaan alle kinderen traditegetrouw zingend van deur tot deur in de hoop snoep of wat geld te krijgen. Een soort St. Maarten-gedoe.Zo schattig, al die zingende kinderen.

En uiteraard kun je op 6 januari de Drie Koningen op je stoep verwachten.

En dan Verloren Maandag! De eerste maandag na Drie Koningen.
Deze dag is in de loop der eeuwen op verschillende manieren gevierd en verbonden geweest met volksgebruiken.
Een verklaring voor de naam Verloren Maandag zou kunnen zijn, dat men die dag doorbracht met uitspattingen en eten, zodat ie als werkdag verloren was.
Er wordt in Antwerpen en omstreken door iedereen worstenbrood en appelbollen gegeten.
Bij mijn vriendin Marleen die een grote bakkerij/patisserie in Antwerpen heeft gehad, gingen er op zo'n dag wel 9000 worstenbroodjes en 6000 appelbollen doorheen. Amai!