De winter van 2012 - Reisverslag uit Peking, China van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu De winter van 2012 - Reisverslag uit Peking, China van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu

De winter van 2012

Blijf op de hoogte en volg Els

11 Februari 2012 | China, Peking

Het is massaal schaatsen wat de klok slaat, helaas geen elfstedentocht, maar wel heel veel super mooie tochten op natuurijs. Het was een genotje vandaag met een stakblauwe lucht en bijna geen wind.

Wat zijn wij toch gezegend met al dat water in Nerderland. Kilometers ijs. Velen kunnen vanuit huis de schaatsen onderbinden en hup je rijdt van sloot, naar gracht, kanaal of meer.
In Leiden reden Teresinha en ik ooit de elfstegentocht, in Oegstgeest trok ik de schaatsen thuis aan, stak de weg over en schaatste van de Haarlemmertrekvaart richting De Kaag.
Hier is het effe anders!
Je pakt de auto, rijdt naar de Kalmthoutse Heide, probeert een parkeerplekje te vinden en loopt met de meute mee naar de bevroren vennen.
Ouders, kinderen, opa's en oma's, hondjes, allemaal gezellig naar het ijs. Maar geen schoongeveegde baan, geen koek & zopie, geen muziek....
Het schaatsen zit ons Hollanders meer in het bloed. Wij houden van de gekte en wij maken er een spektakel van.
Het zal hoogstwaarschijnlijk het laatste weekend-op-het-ijs zijn. Voor veel mensen jammer, anderen willen niets liever dan voorjaar.
Voor de dieren is het ook wel genoeg zo, denk ik.
De duiven bij mijn schoonzusje Nicole hadden vorige week kleintjes! Gepiep in de vrieskou.
Bij onze buren Frans en Gilberte smullen de eekhoorns en vogeltjes van het voer op de patio. Een prachtig gezicht vanuit de luie stoel voor het raam. Er is ook een brutaal roodborstje en dat roodborstje eet gewoon uit de hand. Sterker ...........dit vogeltje meldt zich 's avonds, tikt tegen het raam van de serre en overnacht binnen. Is dat niet bijzonder?
Voor iedereen nog veel winters vermaak dit weekend.