Communie en vriendinnen. - Reisverslag uit Peking, China van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu Communie en vriendinnen. - Reisverslag uit Peking, China van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu

Communie en vriendinnen.

Blijf op de hoogte en volg Els

28 Mei 2012 | China, Peking

Communiefeesten.

In de Rooms Katholieke Kerk mogen kinderen rond hun 7e jaar voor het eerst deelnemen aan het sacrament van de eucharistie ofwel de Eerste Heilige Communie. Ze krijgen dan het Heilige Brood.
Deze 1e Communie is eigenlijk één van de 3 stappen in de inwijding van de Katholieke kerk. Bij de doop wordt het kind opgenomen in de kerkgemeenschap, dan volgt de 1e Communie en op 12 jarige leeftijd wordt door de bisschop het Vormsel toegediend. Door handoplegging en zalving ontvangen de kinderen de Heilige Geest ofwel de kracht die hen zal sterken in het leven.
In Nederland, met uitzondering van Limburg misschien, is de 1e Communie allang niet meer het feest zoals het vroeger was, maar hier in België wordt het nog grootst gevierd. Héél groots zelfs.
Het organiseren van een communiefeest wordt zelfs vaak uitbesteed. Evenenmentenbureaux doen goede zaken.
Er zijn -tig wibsites waar alle informatie is te vinden die je nodig hebt om van je 1e Communie een geslaagd feest te maken met slogans als b.v. "Mijn 1e communiefeest! Het mooiste feest tussen Hemel en Aarde!
Bij elk restaurant of cateringbedrijf kun je terecht voor een uitgebreid "cummuniepakket" en veel restaurants en feestzalen zijn in de maand mei dan ook volgeboekt. De hele commerciële mik-mak probeert een graantje mee te pikken.
Kledingzaken, kappers, fotografen, traiteurs, partytenten-verhuurders.....en dan komen de gasten natuurlijk niet zonder 'n fraai cadeau bij 't communikantje. BIG BUSINESS!
Ik herinner ons communiefeest ook nog heel goed en weet exact welke cadeautjes Marianne en ik kregen: een rozenkrans, een zilveren kettinkje met kruisje, een missaal, maar ook snoep. Tantes, ooms, neefjes en nichtjes kwamen op het feest.En helemaal in het nieuw hè en ......krullen in je haar!
Mooie herinneringen van een inmiddels 55 jaar geleden kerkelijk feest.
Wie bewaart ook zulke dierbare herinneringen aan het 1e communiefeest?

Nog meer memories!

In 1974 verhuisde ik met mijn vriendin Carla van een miezerig, schmotzig, klein kamertje aan de Lange Mare in Leiden naar een prachtig pand aan de Oude Rijn, waar de eigenaar van meubelzaak Corpel twee naast elkaar liggende panden ging verhuren aan meisjes, geen jongens dus, maar don't worry.....daar zorgden wij zelf wel voor.
Waauw! een riant huis, een prachtige locatie en een stel super gezellige meiden.
Potdorrie, wat hebben wij daar veel meegemaakt. Liefdes aan en uit, feesten, gezamenlijk koken en eten in de grote keuken. GLORIEJAREN!
In 1976 vloog de eerste van de club het Oude Rijn nest uit. Verliefd, verloofd, getrouwd; allemaal heel traditioneel.
En gisteren, op zo'n typisch mooie 1e Pinksterdag, was deze Oude Rijn club voor de -tigste keer weer bij elkaar, bij Lunette, die ons verrastte met bubbels en een heerlijke zomerse brunch.
En we slenterden door Leiden, genietend van de CUM LAUDE CONCERTEN in de Leidse Hofjes. De Leidse hofjes als muzikaal podium. Kan het mooier?
En er was nog een bijzondere ontmoeting: we kwamen het (toen 7, 8 jarig?) zoontje van onze huiseigenaar tegen. Uitgegroeid tot een boom van een kerel en de trotse eigenaar van restaurant "In Den Gapende Eter" op het Rapenburg. Dus wéér herinneringen opgehaald.
Leiden! Ik blijf van je genieten.