Kalmthout, elk seizoen boeiend. - Reisverslag uit Peking, China van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu Kalmthout, elk seizoen boeiend. - Reisverslag uit Peking, China van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu

Kalmthout, elk seizoen boeiend.

Blijf op de hoogte en volg Els

09 Juli 2012 | China, Peking

Nadat ik zo jubelend schreef over mijn Leiden, verplicht mij nu ook om Kalmthout in het zonnetje te zetten.

Kalmthout..............met zijn vele groene dreven en eindeloze heidevelden.

Kalmthout.............., voor wie van natuur houdt.

Kalmthout was eeuwenlang een landbouwgemeente, maar sinds de aanleg van de spoorlijn Antwerpen - Roosendaal groeide Kalmthout uit tot een woongebied, omringd door schitterende landbouw- en natuurgebieden. Een totale opervlakte van 6000 ha met 18.000 inwoners.

Hier kun je eindeloos wandelen, wandelen op de Kalmthoutse Heide. En voor ieder wat wils, hè; afstanden van 1,7 km tot 8,5 km of meer, handig met de wandelkaarten van grenspark De Zoom-Kalmthoutse Heide.
Zoveel moois, rust en natuur, net over de grens en op kleine afstand van de stad Antwerpen.

Liever fietsen?
De provincie Antwerpen heeft een up-to-date netwerk van fietsroutes gebundeld in 5 knooppuntenkaarten.
Door de goede bewegwijziging op de fietsborden kun je zelf een route uitstippelen. Misschien nog leuker om te doen zijn de themaroutes:

Heideroute, de oudste fietsroute v.d. provincie Antwerpen, langs heide, velden en schitterende bosrijke woonwijken.

De Grensparkroute: route rond het grenspark De Zoom-Kalmthoutse Heide.

Zes Kerkenroute en de Turfroute.
De laatse voert je langs plaatsen in Kalmthout die betrekking hebben op de turfwinning.
Geniet daarna in één van de restaurants van de typische Kalmthoutse specialiteit "Geturfd heidekonijn" met daarbij een "Nen Turf" (Kalmthouts bier)

Meer dan de moeite waard is een bezoek aan het Natuur educatiefcentrum De Vroente, waar je een groot aanbod van activiteiten vindt voor jong en oud.

Pak dan meteen het Bijenteeltmuseum mee.In een gebouw (naast De Vroente), opgedeeld in 6 hoekige cellen, zoals de cellen van een honingraat, kom je alles over bijen, nectar, stuifmeel, honing, imkers etc te weten.

Misschien ten overvloede........maar de beroemde Willy v.d. Steen, striptekenaar van Suske & Wiske, woonde en werkte in Kalmthout, dus met recht verdiende hij een eigen museum: het Suske & Wiske Museum.

De echte klapper is het Arboreteum: een unieke tuin met wereldfaam.

Het is een prachtige tuin (12 ha groot) vol planten en bomen uit de hele wereld, meer dan 7.000 soorten, waarvan enkele in de natuur al uitgestorven zijn.
André en ik namen afgelopen zaterdag onze Beijing-vrienden Hans & Josée er mee naar toe en........wij boften; het thema was deze keer: Seks, lusten en groene vingers!
Aan veel planten worden lustopwekkende eigenschappen toegeschreven, terecht of niet, wel spannend!
In het kader van cultuur hangen er nu ook 80 kunstobjecten verstopt tussen de bomen en struiken, de meesten heel bizar.
Elk seizoen heeft zijn charme en dat geldt zeker voor het Arboreteum.

Verrassend hè, dat Kalmthout? Voor ons allemaal om de hoek.

____________________________________

Via deze weg zou ik mijn neef Jos willen vragen om mij zijn woon-en emailadres door te geven. Ik vond het ontzettend leuk dat ik de vorige keer een reactie kreeg. mijn emailadres is:
els-de-haas@skynet.be

By the way: Teresinha, Dré en ik zijn nu samen 150 jaar oud!