VOORJAAR - Reisverslag uit Kalmthout, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu VOORJAAR - Reisverslag uit Kalmthout, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu

VOORJAAR

Blijf op de hoogte en volg Els

07 Februari 2017 | België, Kalmthout

VOORJAARSPERIKELEN.

SPRING IS IN THE AIR!!!

Hoewel het nog begin februari is en er zelfs weer vorst op komst is, voorspel ik een vroege lente.
Ik zie het, ik voel het en ik wil het ook .......!
Het kriebelt.

De voortekenen van het voorjaar zien we vaak eerder bij de dieren dan aan het weer.
De twee Shetland pony's bij ons in de wei zie ik geregeld schuren tegen het hek, een teken dat ze druk bezig zijn met het verruilen van hun wintervacht voor een dunner jasje.

Sinds een paar dagen hoor ik een ritmische geroffel; de specht!
De één roept de ander? In ieder geval duidelijk aanwezig.
Een winterkoninkje heeft het vogelhuisje al geïnspecteerd, maar ook de boomkruiper heeft interesse in deze villa.
Wie gaat het winnen?
(Terwijl ik dit schrijf zie ik op het rieten dak een eekhoorntje op z'n gemak beukennootjes oppeuzelen)

Iedereen kent vast wel de Helleborus. Dat sterke plantje dat zich niets aantrekt van kou en sneeuw en soms in januari al bloeit. Een prachtig bloempje, dat als eerste kleur geeft aan de tuin.

Iets verderop staan een rode en een gele Hamamelis, ofwel een Hazelaar. Ook zo'n vroegbloeier en waarschijnlijk is dat de reden dat men zo lyrisch over de struik spreekt.
In het Arboretum in Kalmthout worden zelfs speciale Hamamelis dagen gehouden; mensen komen van heinde en verre om er maar niets van te hoeven missen.
Als ludieke attractie is er ieder jaar een 'Miss Hamamelis' verkiezing.
Met een tak van jouw Hamamelis maak je kans op deze titel; de mooiste, bloeiende toverhazelaar.
Ik raak er niet opgewonden van, vind het eigenlijk maar een miezerig bloemetje.

Dan staat de Sarcococca hier weer in volle bloei.
Net zo mooi als zijn naam, zijn de piepkleine witte bloemetjes, die een ongelooflijke sterke geur verspreiden; een hemels aroma, bijna parfum.

Het begin is er!!

Ik kijk de krokussen en sneeuwklokjes de grond uit.

  • 07 Februari 2017 - 14:16

    Anneke:

    Ik hoop dat jouw gevoel van een vroege lente uitkomt.
    Momenteel merk ik er nog niets van. koud, kil en nat!
    Vind die hamamelis een beetje treurig

  • 07 Februari 2017 - 19:08

    Marianne Floor:

    Vorige week zo lekker kunnen genieten van het voorjaarszonnetje. De kou valt dan wel weer vies tegen!

  • 07 Februari 2017 - 19:16

    Thea:

    Door je leuke verhaal, voel je de lente! Wat kun je toch heerlijk schrijven! Els,
    Ga zo door... mhg Thea

  • 08 Februari 2017 - 04:33

    Gerard Lascaris:

    LENTE ?? nee daar denk ik in het geheel niet aan.
    Het is hier de laatste 14 dagen constant zon en boven de 25 graden.
    het hoog zomer is hier al weer zo een beetje voorbij.
    vandaag toevallig weer een beetje regen en dat voelt heerlijk aan, eindelijk weer een beetje verkoeling.
    Dus het kan verkeren in deze wereld.
    Geniet maar lekker van het voorjaar.
    26 februari komen wij weer (even) thuis en 13 maart vertrekken wij naar Australië
    Dus wij komen heel vene het voorjaar proeven.
    veel groetjes uit een schitterend Nieuw Zealand.

  • 08 Februari 2017 - 06:09

    Yvonne De Haas:

    Wat een voorgevoel. Ik hoop dat het waar is. Wij zitten hier in Mexico te overwinteren tot het voorjaar zich aandient. Ook wij hopen dat het een het voorjaar is als we thuiskomen. Krokussen is wat we willen zien bij thuiskomst. Maar jou beschrijving geeft een goed vooruitzicht. Op naar het voorjaar

  • 08 Februari 2017 - 06:09

    Yvonne De Haas:

    Wat een voorgevoel. Ik hoop dat het waar is. Wij zitten hier in Mexico te overwinteren tot het voorjaar zich aandient. Ook wij hopen dat het een het voorjaar is als we thuiskomen. Krokussen is wat we willen zien bij thuiskomst. Maar jou beschrijving geeft een goed vooruitzicht. Op naar het voorjaar

  • 13 Februari 2017 - 20:32

    Hans:

    inmiddels je laatste Mail ook gelezen. maar wij waren afgelopen weekend met de kinderen in
    Zuid Limburg. Geen sneeuw gezien en lekker in de zon gezeten ,bij een temp. van 9 graden.
    Groetjes uit een nog een beetje wit leiden.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Els

Geboren in Leiden. Begonnen met reisverslagen toen wij in 2008 naar Beijing gingen. Daarna enthousiast doorgegaan toen we naar Belgë verhuisden.

Actief sinds 29 Mei 2008
Verslag gelezen: 430
Totaal aantal bezoekers 318278

Voorgaande reizen:

01 Januari 1970 - 19 Februari 2021

Toverhazelaars

14 Juli 2016 - 14 Juli 2016

manege

01 Augustus 2013 - 01 Augustus 2013

België.

03 Augustus 2012 - 03 Augustus 2012

België

30 Mei 2008 - 30 Juli 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: