Zo mooi is Nederland. - Reisverslag uit Kalmthout, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu Zo mooi is Nederland. - Reisverslag uit Kalmthout, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu

Zo mooi is Nederland.

Blijf op de hoogte en volg Els

03 Juni 2017 | België, Kalmthout

André en ik waren even 2 dagen op pad, naar de Achterhoek en wel naar het kleinste plaatsje van Nederland: Bronkhorst.
Piepklein met 2 straten: Bovenstraat en ..........jawel Onderstraat!
Alles daar is pittoresk. Beeldschoon.
Niet ver daar vandaan ligt Doesburg en ook daar waren wij nog nooit geweest.
Ooit gehoord van: "Société Musée Lalique Pays Bas"?
Een museum geheel gewijd aan de Franse edelsmid en glaskunstenaar René Lalique.
Lalique, de juwelier van de Art Nouveau. Hij liet zich leiden door de aspiratiebronnen van deze stroming: flora, fauna en de vrouwelijke vormen. Beroemd zijn ook zijn parfumflacons.
Kunst in optima forma. (www.musee-lalique.nl)

Eerder deze week logeerde een vriendin bij ons en samen zijn we o.a. naar het Arboretum in Kalmthout geweest.
Zet 2 tuinliefhebbers in deze schitterende tuin en ze smelten bij het zien van zoveel schoonheid in het voorjaar.
Alles staat in volle bloei: de witte tuin, de rode tuin, de rozentuin én de Oudolf tuin.............. Piet Oudolf, een internationaal bekende Nederlandse tuinarchitect, vermaard in Zweden, Groot Brittanië en de V.S, waar hij o.a. de Garden of Remembrance in New York heeft ontworpen. een herinnering aan 11 september 2001.
Oudolf woont al een aantal jaren in Hummelo, niet ver van Bronkhorst en stelt zijn tuin open voor de liefhebber van al wat groeit en bloeit.
Een schitterende tuin vol kleurige planten, maar ook veel grassen. Siergrassen in allerlei soorten.......Prachtig!
Ik zag daar een zelfde mooie plant als in het Arboretum staan en vroeg de eigenaresse naar de naam: Smyrnium.
"Pluk er straks maar een paar. ik geef u een zakje.........niet verder vertellen!".
Zo lief van haar. Ik heb nu mijn eigen 'Oudolf plekje'.
We spraken nog lang over 'ons' Arboretum, de tuin waar zij en haar Piet regelmatig komen.
Oudolf zelf was druk aan het werk in het buitenland, ondanks zijn leeftijd. Hij denkt nog niet aan stoppen; het is zijn passie en daar mochten wij van genieten.
Bij thuiskomst zagen we dat onze witte rozen nu op z'n allermooist zijn.
Nog nooit zo'n vol wit rozenbed gezien.

• 03 Juni 2017 - 22:11

Ine Smits:

Hoi Els,
    Leuk dat jullie het fijn hebben gehad!
    Wij zijn idd vrienden van musee Lalique!
    Mooi intiem museum, geleid door vrijwilligers met prachtige objecten...
    Doesburg ook een mooi plaatsje, heerlijk aan het water geluncht daar.
    Wens je gezellige Pinksterdagen,
    Lieve groet, ine

• 03 Juni 2017 - 22:45

Yolanda:

Ik was een jaar of 12 toen mijn vader ons vertelde over het kleinste plaatsje van Nederland, en niet lang daarna zijn we Bronkhorst gaan bezoeken. Vergeet ik nooit ! :)
    Geniet van alle schoons om je heen. Bij ons in de tuin staan de rozen ook volop te stralen!

• 04 Juni 2017 - 00:39

Marianne Floor:

Hoi Els,
    Met mooi weer fietsen wij regelmatig naar Bronckhorst. Pontje over bij de mooie IJssel en dan een terrasje pikken tegenover het Dickens museum. Mooi Nederland!
    Doesburg ook mooi. Heb je de Doesburgse mosterdsoep gegeten ? Die is heerlijk bij restaurant de Liefde. Nederland heeft veel mooie plekjes!
    Groetjes Marianne

• 04 Juni 2017 - 16:24

Yvonne De Haas:

Lieve Els, wat laat je me weer meegenieten van het moois wat je hebt beleefd. Zal de tips zeker onthouden. Je tuin met de rozen is weer prachtig. Extra genieten met zo'n mooi weer
    Lieve groet,
    Yvonne.dehaas@yahoo.com

• 06 Juni 2017 - 11:15

Margriet:

Zo mooi, jouw rozen !!!
    Ja, Bronkhorst is leuk. Ben er een paar keer geweest ook tijdens de kerst. Heel sfeervol. Heel erg Dickens'...
    Die tuinen in Hummelo zet ik zeker op mijn Bucketlist. Klinkt aantrekkelijk .
    Wij waren gisteren in Gorssel, museum More. Kan ik van harte aanbevelen . Was heel interessant als het magisch realisme je aanspreekt. Daarna gezellig gegeten bij Loetje waar we toevallig vrienden van ons uit Blaricum aantroffen. Leuk dagje uit .