Jachtseizoen. - Reisverslag uit Kalmthout, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu Jachtseizoen. - Reisverslag uit Kalmthout, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu

Jachtseizoen.

Blijf op de hoogte en volg Els

24 Oktober 2017 | België, Kalmthout



Hoe vaak roep ik: Wat wonen wij hier toch rustig & vredig.
Op korte afstand van de Nederlandse grens en onder de rook van Antwerpen, ver weg van de Polder- en Kaagbaan (Schiphol).
Die rust en het weidse uitzicht zonder verkeer geven mij de nodige energie en inspiratie en veel van die energie steek ik met liefde en geduld in de tuin.
Zodra het weer het toelaat, trek ik mijn oude plunje aan en schoffel, hark en wied ik tot ik een ons weeg.
Heerlijk! Door niets en niemand gestoord..............tot voor enkele dagen geleden!

PANG!! PANG!! PANG!!

Ik was het eigenlijk door het prachtige zomerweer vergeten, maar het jaarlijkse jachtseizoen is wel degelijk begonnen. Voor klein wild, haas, fazant, vos, start het seizoen op 15 oktober.
Ik weet dat echte jagers met het grootste respect voor dieren jagen en uiterst zorgvuldig te werk gaan, d.w.z. als de populatie van het soort het toelaat en onnodig lijden wordt voorkomen.
Om te mogen jagen is een jachtverlof nodig van het gewest waar men wil jagen, plus een jachtexamen.
Jagen is nuttig om de wildstand in balans te houden en het is zeker geen kwestie van lukraak de trekker overhalen.
Een goede jager zal aan veel eisen moeten voldoen: o.a. kennis van flora en fauna en veiligheid van wapens en het gebruik ervan, maar toch...........het doet zó’n pijn als ik die schoten op korte afstand hoor, het jachtgebied grenst aan onze tuin!
Mijn oordopjes voor de nacht gebruik ik nu ook als ik in de tuin ben.

En onze kleine Ciske laat ik de komende maanden niet vrij rondlopen; hij is meerdere keren aangezien voor een haas en hoewel hij bijna net zo snel is, moet hij niet het Haasje worden. Doet de naam van zijn baasje er nog iets aan toe?

Het blijft paradoxaal.......we eten wel (te veel?)vlees en zien tegelijkertijd dat biologisch gekweekte dieren een beter leven hebben gehad dan de dieren uit de bio-industrie. Maar om een loslopende haas te doden en ’s avonds met een mooi glas wijn smakelijk op te eten, wordt een ander verhaal. Toch kan het niet biologischer



  • 24 Oktober 2017 - 21:49

    Anneke:

    Ik hou ook niet zo van de jacht. Het zal wel nodig zijn om de wildstand op peil te houden.
    Maar een hazencomplex hoef je er niet aan over te houden........

  • 25 Oktober 2017 - 18:11

    Marianne:

    Het horen van schoten gaat bij mij al door merg en been,maar erger nog 't reultaat,ik kan 't niet aanzien!
    Els,hou de oordopjes maar in en oogkleppen op!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Els

Geboren in Leiden. Begonnen met reisverslagen toen wij in 2008 naar Beijing gingen. Daarna enthousiast doorgegaan toen we naar Belgë verhuisden.

Actief sinds 29 Mei 2008
Verslag gelezen: 802
Totaal aantal bezoekers 318305

Voorgaande reizen:

01 Januari 1970 - 19 Februari 2021

Toverhazelaars

14 Juli 2016 - 14 Juli 2016

manege

01 Augustus 2013 - 01 Augustus 2013

België.

03 Augustus 2012 - 03 Augustus 2012

België

30 Mei 2008 - 30 Juli 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: