KUNST & VERTIER - Reisverslag uit Bornem, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu KUNST & VERTIER - Reisverslag uit Bornem, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu

KUNST & VERTIER

Blijf op de hoogte en volg Els

11 Maart 2018 | België, Bornem

Jongkind & Semiramide
____________________

Een setje? Nee!
Jongkind was één van Nederlands beroemdste schilders (1819-1891) en Semiramide is de hoofdfiguur in de gelijknamige opera van Rossini.
En wat hebben die met elkaar gemeen?
NIETS!
Behalve dat ik dit weekend van allebei gesmuld heb.

De expositie van "Jongkind & zijn Vrienden" in Dordrecht stond al lang op mijn to-do-lijstje. Eigenlijk kun je er ook niet omheen: de grote affiches langs de A 16 trekken zoveel aandacht dat je er als een magneet naar toe getrokken wordt.'
De meesterschilder heeft weliswaar een groot gedeelte van zijn leven in Frankrijk gewoond, maar keerde regelmatig terug naar Holland.
Vooral water, havens, ijs en polders waren zijn geliefde objecten.
En............Dordrecht! De mooiste stad van Nederland volgens Jongkind.
Ik kan dat niet tegenspreken, hoewel................Leiden?
Tijdens zijn lange verblijf in Frankrijk heeft Jongkind veel vrienden gemaakt, o.a. met Claude Monet, die later gezegd zou hebben
"Jongkind leerde mij kijken" en kijken is inderdaad de essentie bij het schilderen, kijken, kijken, kijken!
Jongkind! de vader van het impressionisme.
Daar mogen wij toch trots op zijn?

Ben je eenmaal in Dordrecht, maak dan een wandeling door de schitterende oude binnenstad.
Een tip: stap aan boord van één van de rondvaartboten en een gids vertelt je alles over het indrukwekkende Dordt. Wist je dat het de oudste stad van Nederland is?

En dan "Semiramide".
Andre en ik genoten van een HD voorstelling vanuit de
Metropolitan Opera in New York.
OPERA IN DE CINEMA
Het prachtige Kinepolis in Antwerpen biedt ieder jaar een fraai aanbod van 10 opera's.
Vanuit een comfortabele stoel, kapstokje voor jas & tas en een tafeltje voor je aangeboden drankje genieten van de opera van je keuze.
Ondergedompeld worden in meeslepende muziek, zang en drama.
Ben je geen liefhebber van opera, dan misschien van ballet.

BALLET IN DE CINEMA.
De grootste klassiekers uitgevoerd door de bekendste choreografen vanuit de mooiste locaties op mega scherm.
Voor de toneelliefhebber is er
THEATER IN DE CINEMA
Het beste van het beste op theatergebied.

Last but not least.........

KUNST IN DE CINEMA
Een aanrader voor kunstliefhebbers.
Genieten van schitterende documentaires over Caravaggio, Van Gogh, Michelangelo, Cézanne en andere. Het vertelt het verhaal achter de doeken.
Wij zagen o.a. "Claude Monet, als opwarmertje van ons bezoek aan
"De tuinen van Claude Monet", de curieuze wereld van Hiëronymus Bosch, een uitgebreide rondgang door de Italiaanse stad Florence en een kijkje achter de schermen van de Scala in Milaan. Smullen!!!

In het programma 2017/2018 staat o.a. nog een documentaire/film over Het Louvre. Dat willen wij zeker niet missen.

Ook in Nederland biedt Kinepolis op verschillende locaties een mooi aanbod.
Voor ieder wat wils.
Laat het niet liggen, maar geniet.

• 11 Maart 2018 - 12:39

Yvonne De Haas:

Els, dank voor je enthousiaste omschrijving van al dit moois. Ik ga het voor NL ook eens opzoeken. Liefs Yvonne

• 11 Maart 2018 - 13:02

Ine Smits:

Dag Els,
    Je hebt helemaal gelijk met je enthousiasme over de tentoonstelling van Jongkind!
    We zijn gisteren geweest en het was prachtig!
    Echt genoten van zijn impressies, goede begeleidende film ook!
    Heerlijke lunch in het museum en daarna een stadswandeling door Dordrecht gemaakt.
    Wat een prachtige stad met magnifieke oude panden.
    Zo jammer dat onze stad Nijmegen gebombardeerd is, die had er net zo uit kunnen zien.....
    Hoop alles goed met jou?
    Hier heeft de griep even toegeslagen, aar nu weer alles prima!
    Lieve groet, ook aan André, ine

• 11 Maart 2018 - 13:29

Joke Van Kuijk:

Hoi Els,
    Die te toonstelling van Jongkind ga ik missen, maar ik geniet ook regelmatig van opera’s en balletten in de bioscoop van Beaulieu. Dat deed ik overigens ook al voor mijn verhuizing naar China en ik blijf me verbazen dat de zaal niet iedere keer helemaal vol zit.zag van de week een moderne uitvoering van Carmen die ik overrompelend vond. Wat zijn we toch een bofferds he met zoveel moois om ons heen?
    Fijne zondag!

Dank je.
    M.Louise

• 11 Maart 2018 - 20:10

Irma Quist-Tomey:

Wat een fantastisch programma.

Wat ik ook kan aanraden zijn de online kunstprogramma's van Karin Haanappel. Lekker thuis vanuit je luie stoel lezingen volgen van vooral vrouwelijke kunstenaars. Ga je vast van genieten.
    Kijk op www.haanappelart.com voor meer info. #kunstmaaktgelukkig.

Liefs
    Irma