Portugal - Sintra - Moncarapacho - Reisverslag uit Kalmthout, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu Portugal - Sintra - Moncarapacho - Reisverslag uit Kalmthout, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu

Portugal - Sintra - Moncarapacho

Blijf op de hoogte en volg Els

16 Mei 2018 | België, Kalmthout

Herinneren jullie je nog dat ik vorig jaar met 9 andere Beijing-vrienden een schitterende safari door Kenia heb gemaakt?
Dat werd een reis om nooit te vergeten.
Niet alleen vanwege alle dieren die we hebben gespot en de mooie lodges op fantastische locaties, maar zeker ook door de vrienden waarmee ik deze reis maakte. Mijn reisgenoten deelden deze ervaring en het voorstel om dit jaar met elkaar weer een mooie trip te maken kreeg grote bijval.

Het werd Portugal! YES!

In de omgeving van Lissabon, dichtbij Sintra werd een schitterend huis gevonden voor 12 personen!
Waaaaaauw!
8 luxe slaapkamers + 8 badkamers, 2 grote keukens, 2 livings, een mega terras met -tig houten ligstoelen............wat wil je nog meer?
__________________________________________________________

De stad Sintra was in het verleden een geliefde streek voor koningen en edelen, wat resulteerde in paleizen en prachtige parken.
Wij bezochten o.a. het Palacio Nacional da Pena,.
Eigenlijk een monsterlijk gewrocht!
Een samenvoeging van alle bekende bouwstijlen, zowel Europees als oosters. Ik vond het fascinerend, maar ook spuug lelijk!
Het stadje is leuk, maar erg toeristisch, maar ik scoorde en passant een super leuke handtas.
We hebben ook 't meest westelijke punt van Europa bezocht:
Copa da Roca, een pareltje qua natuurschoon.
En ooit van Cascais gehoord? Een aardige badplaats, waar we van een heerlijk lunch genoten.

Drie stellen vertrekken na een hele gezellige, maar vooral dierbare week samen, huiswaarts.
Drie andere stellen, waaronder wij, hebben er nog een aantal dagen aan vast geknoopt.
André en ik rijden naar de Algarve, naar B&B Casa Risonha.
Nooit van gehoord?
Nou, zoek het maar op of beter nog ......meteen boeken!
Het is een heel speciaal logeeradres en voor mij extra bijzonder omdat ik, 47 jaar geleden (Gedverderrie, wat vliegt de tijd) met de eigenaresse op dezelfde school in Langeraar werkte.
Wij waren elkaar uit het oog verloren, maar bij het zoeken naar een B&B in de Algarve kwam ik 2 jaar geleden de B&B van Corry & Eugene tegen. Hoe leuk!
Wij vierden toen kerstavond in hun gastvrije huis en ik wist meteen.............hier wil terug komen.
Nu was daar het moment.
Drie volle dagen genieten van rust, de sfeervolle ambiance, de gezelligheid, maar vooral de hartelijkheid en gastvrijheid.
"Vinden jullie het leuk om de eerste avond gezellig mee te eten?"
Aan een hele lange houten tafel genoten 14 !! mensen van een voortreffelijk 3 gangen diner met veel wijnen.
Amaai, wat kan die Eugene koken!
We hebben drie ongelooflijke leuke dagen op Casa Risonha doorgebracht.
Eugene is antiquair geweest, heeft last van verzamelwoede, ziet in elke oude plank iets moois en is ook nog eens erg handig, creatief én actief. Dat resulteert in zoveel moois.
Ik genoot van bric & brac, van oude meuk, van veel brocante, van antiek, van verzamelingen, kortom van alles wat ik leuk vind en wat ik eigenlijk zelf had willen realiseren.
Dat werd afscheid nemen, met weemoed...........ik wilde niet weg!

In het vliegtuig sluit ik mijn ogen en ik realiseer mij dat wij exact 30 jaar geleden, ook op 15 mei, ook uit Portugal vertrokken.
Met ons lieve geadopteerde dochtertje Teresinha.
De mooiste dag van mijn leven!
De hele film flitst weer voorbij........het gevoel van geluk toen we haar in onze armen mochten sluiten, de aankomst op Schiphol waar familie ons opwachtte en waar mijn lieve moeder huilde om het geluk voor mij.
Mijn lijf zit vol emoties!

Nu weer met beide benen op de grond, maar met een terugblik waar ik helemaal blij van word.

P.s. Ben je een keer in Portugal, vergeet dan zeker niet de overheerlijke pastel de nata te proeven.
Een Portugees gebakje gevuld met vanilleroom. Niet op de calorieën letten, maar smullen en genieten.







  • 16 Mei 2018 - 20:15

    Yvonne De Haas:

    Els dit waren echt weer onvergetelijk leuke dagen in een super omgeving. Er zullen vast nog meer onvergetelijke ontmoetingen volgen om te koesteren. Leuk omschreven door jou.

  • 16 Mei 2018 - 20:41

    Lunette Van Def Mei:

    Ben er stil van......en dat gebeurt niet vaak?!

  • 17 Mei 2018 - 00:12

    Irma Q:

    Lieve Els,
    Mooi en ontroerend verhaal weer.
    Warme groeten uit Marbella.
    Liefs
    Irma

  • 17 Mei 2018 - 05:01

    Joke VK:

    Wat fijn dat jullie zo’n heerlijke week met elkaar hadden! En voor André en joiu nog enkele mooie dagen erna. Mooi zoals je alles beschrijft! Nog even lekker nagenieten.

  • 17 Mei 2018 - 06:21

    Ans Van Peer :

    Hoi Els, geweldig om te lezen dat je weer hebt genoten van alles en iedereen.

  • 17 Mei 2018 - 08:25

    Liesbeth Van Steen :

    Hallo Els
    Wat een heerlijk verhaal weer !
    Ik ben een aantal keer in Cascais geweest ( golfvakantie natuurlijk )in een heel leuk huisje .
    Weet nog precies waar de Jumbo is voor de boodschappen , de gezellige eettentjes en de trein naar hartje Lissabon.
    Alle herinneringen van Sintra komen ook weer boven ! Jullie andere bestemming ga ik opzoeken want dat klinkt zeer uitnodigend

  • 18 Mei 2018 - 06:44

    Eve:

    Mooi verhaal, Els! fijn dat je zo hebt genoten, groetjes

  • 18 Mei 2018 - 15:39

    Marianne Ooms:

    Wederom een prachtig en ontroerend verslag.
    Fijn dat jullie zo genoten hebben.
    Groeten,
    Marianne

  • 24 Mei 2018 - 06:42

    Gitta:

    Lieve Els,

    Heerlijk om weer even via jouw verhaal mee te mogen reizen. Zo levendig beschreven dat ik het bijna kan voelen, proeven, ruiken, nou ja helemaal meebeleven.
    En wat prachtige dat die diepe emoties er ook mogen zijn. Ja Els we worden oud ;) maar tjonge wat ben ik daar blij mee. Eigenlijk vind ik het leven steeds meer genieten ;)

    Liefs Gitta

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Els

Geboren in Leiden. Begonnen met reisverslagen toen wij in 2008 naar Beijing gingen. Daarna enthousiast doorgegaan toen we naar Belgë verhuisden.

Actief sinds 29 Mei 2008
Verslag gelezen: 450
Totaal aantal bezoekers 318247

Voorgaande reizen:

01 Januari 1970 - 19 Februari 2021

Toverhazelaars

14 Juli 2016 - 14 Juli 2016

manege

01 Augustus 2013 - 01 Augustus 2013

België.

03 Augustus 2012 - 03 Augustus 2012

België

30 Mei 2008 - 30 Juli 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: