Een mooi ambachtelijk beroep. - Reisverslag uit Grobbendonk, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu Een mooi ambachtelijk beroep. - Reisverslag uit Grobbendonk, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu

Een mooi ambachtelijk beroep.

Blijf op de hoogte en volg Els

24 Juli 2018 | België, Grobbendonk

Wat een prachtig handwerk wordt hier geleverd!
Onze rietdekker is al dagen op het dak van de carport aan het werk.
Voor een leek zag het er nog goed uit, maar een rietdekker kon in één oogopslag zien dat reparatie nodig was.
Gelukkig geen mos of algenvorming, maar door vocht, wind en veel vallend blad en beukenootjes was het bovenliggende riet behoorlijk aangetast; simpel verweerd door natuurelementen.

Daar kwam hij aan met zijn aanhanger volgeladen met bossen riet.
Dat materiaal koopt hij in Nederland, waar nog heel veel riet vandaan komt én van top kwaliteit schijnt te zijn!
Ik was eigenlijk meer geïnteresseerd in het gereedschap dat hij uit zijn wagen haalde..............om te beginnen:

De spaan, een soort klopper waarmee het riet wordt aangedrukt.
Vroeger van hout, nu vaak van aluminium.

Een rietstoel, niet te koop bij HUBO of GAMMA, maar zelf gemaakt, zoals vroeger bijna elk gereedschap door een smid of timmerman op maat gemaakt werd. Het stoeltje heeft pinnen waardoor deze vast op het dak ligt.

De goot en naald, die gebruikt worden om bij een geheel nieuw dak, het riet om de latten van de houten dakconstructie te binden.

Dan nog de knaap. Op het eerste gezicht deed het mij aan een martelwerktuig denken, maar het wordt net als de goot en naald gebruikt om het riet op de kale constructie vast te zetten.

Volgens mij heeft een rietdekker niet meer dan dit alles nodig, nou ja, een ladder is wel handig.

Hoe komt iemand erbij om rietdekker te worden? Het zal in de meeste gevallen wel van vader op zoon gaan en als je het liefst met je handen én in de buitenlucht werkt (en geen hoogtevrees hebt) is dit een schitterend ambachtelijk beroep; je ziet iets prachtigs onder je handen vandaan komen.
Toch had ik enigszins met deze man te doen.
Om met 33 graden deze redelijke zware klus te klaren, valt zelfs voor de "altijd-in-weer-en-wind-werkende-persoon" niet mee.
Ik kon de man gelukkig blij maken met liters ijswater en hij verzekerde mij, dat hij bij thuiskomst subiet onder de douche zou springen.

Morgen begint hij om 6.00 u!!

• 24 Juli 2018 - 14:43

Marianne Floor:

Ik heb verschrikkelijk te doen met die man! Met deze temperaturen op het dak werken, lijkt mij niet te doen. Ik leg het al af door gewoon helemaal niets te doen!! Geen optie om even uit te stellen? groetjes Marianne

• 24 Juli 2018 - 18:31

Anneke:

het is een mooi en specifiek beroep, maar met deze omstandigheden in die hitte niet geweldig.
    Je mag er wel bij blijven dat deze man niet het "loodje" legt.
    Dus ook vroeg uit de veren.

• 24 Juli 2018 - 20:27

Joke :

Wat een mooi verslag; we zijn weer heel wat wijzer. Ik denk dat ieder beroep in de buitenlucht op dit moment moeilijk is. Zie mensen aan de weg werken, ook geen pretje met deze hitte. Zelfs tuinen aanleggen (kruiwagens met zand versjouwen, met aarde etc.). Het is te hopen dat ze nog even wachten met de aanplant, maar zo verstandig zijn ze vast wel.
    Jouw dakdekker is in ieder geval in goede handen met al dat ijswater dat geleverd wordt. Ja water is nog het enige dat je kan blijven drinken, zeker als je op het dak zit!

Ik hoop dat het resultaat er weer jaren tegen kan!
    Lieve groet,
    Joke