Huis Doorn - Reisverslag uit Kalmthout, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu Huis Doorn - Reisverslag uit Kalmthout, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu

Huis Doorn

Blijf op de hoogte en volg Els

20 Januari 2019 | België, Kalmthout

Dagje Huis Doorn, een dag vol indrukwekkende oorlogsherinneringen.

De afgelopen 4 jaar heeft de Eerste Wereldoorlog enorm veel aandacht in de media gekregen.
Terecht, want het werd een Gruwel Oorlog, een oorlog die niet vergeten mag worden.
Door documentaires, boeken, lezingen, tentoonstellingen en zelfs een waanzinnig groots musicalspektakel leerden we veel over deze oorlog
en dat werd voor ons Nederlanders hoog tijd, want er is in onze Vaderlandse geschiedenisboekjes uitermate (en schandelijk genoeg) weinig over deze periode vermeld.
Wat mijn meeste Belgische kennissen weer niet wisten was dat de Duitse Keizer Wilhelm 2 na de oorlog als banneling in Nederland heeft gewoond, in Doorn.
En dus organiseerde ik een Dagje Doorn.

Vroeg op pad, veel gekwek onderweg en doordat Huis Doorn pas om 13.00 u open ging, zaten we al om 12.15 u in restaurant Rhodestein aan de kroketten + rode wijn.
We waren de eerste bezoekers ín Het Paviljoen, de voormalige keizerlijke garage van Huis Doorn, waar de tentoonstelling
“Tusschen twee vuren” te zien is.
Een schitterend overzicht van ‘Nederland en de Eerste Wereldoorlog’ plus een aantal voorstudies van bekende oorlogsmonumenten, zoals de Dokwerker, Anne Frank, Wilhelmina en het Nationaal Monument op de Dam.

Wij werden allerhartelijkst ontvangen door één van de vele vrijwilligers van Huis Doorn en hij legde ons een paar belangrijke gebeurtenissen van de oorlog uit, maar was tegelijkertijd verrast toen ik hem vertelde dat wij alle vier vlakbij de Doodendraad in België wonen en dat we de afgelopen 4 jaar ondergedompeld zijn door alles wat over deze gruwelijke oorlog te zien en te horen was.
Je kon er hier in de grensstreek gewoon niet omheen!

Dat de tentoonstelling “Tusschen twee vuren” in Huis Doorn is te zien, is natuurlijk geen toeval.
Keizer Wilhelm 2 vlucht na de wapenstilstand op 11 november 1918 naar Nederland, wordt eerst op Kasteel Amerongen ontvangen door Graaf van Aldenburg Bentinck, koopt in augustus 1919 Huis Doorn en laat het drastisch verbouwen.
Maar liefst 59 treinwagons vol meubels, schilderijen, zilver, porselein en lievelingsspullen komen vanuit Duitsland in Doorn aan, waarmee hij het kasteel propvol kan inrichten.
Alles is nog in originele staat en het geeft een goed beeld van hoe het er destijds in hofkringen aan toe ging.
Tot aan zijn dood in 1941 blijft Wilhelm 2 in Doorn wonen. Google maar eens op Keizer Wilhelm 2.

De tentoonstelling “Verzet en Verdriet” (tot 27 januari 2019) laat zien hoe Duitse en Nederlandse beeldhouwers de oorlog in beelden verwerken.
En kunstenares Käthe Kollwitz (beelden en grafiek) toont het intense verdriet van ouders die treuren om hun omgekomen kinderen én
moeders die hun kinderen beschermen tegen oorlogsgeweld. Aangrijpend!

Om de dag af te sluiten gingen we nog even terug naar restaurant Rhodestein.............Mmmmmm!

Als je in de gelegenheid bent, moet je echt eens een dagje “Huis Doorn” doen. Ga dan eerst naar Kasteel Amerongen, want daar begint het fascinerende verhaal van Keizer Wilhelm 2.
Er is overigens in de Museumwinkel een beeldschoon boekje te koop over het hondje van de Keizer:
‘Ik ben Senta’ door Margriet van der Werf-Franke, een goede vriendin van mij.

• 20 Januari 2019 - 08:40

Margriet:

Wat een enige promotie van Huis Doorn !!! Daar worden we allemaal blij van .
    Fijn dat jullie zo genoten hebben en Rhodestein was dus okay.
    Overigens,bezoekjes aan Kasteel Amerongen beter even uitstellen in de wintermaanden is dat een koude bedoening ( alles sowieso ingepakt en beperkte openstelling), eerst even op internet kijken dus.

• 20 Januari 2019 - 11:29

Anneke:

Eind mei/juni is het ook schitterend wandelen rondom Huize Doorn, wanneer de rododendrons in bloei staan.

• 20 Januari 2019 - 13:59

Hans:

Wij zijn recent nog in Doorn geweest.
    In December was bij Huis/landgoed Doorn een Kerstmarkt met 100 kraampjes.
    Prachtige lokatie en een leuk aanbod/en assortiment.
    Groeten uit een fris leiden.