Nog 17 dagen en de O.S breken los. - Reisverslag uit Peking, China van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu Nog 17 dagen en de O.S breken los. - Reisverslag uit Peking, China van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu

Nog 17 dagen en de O.S breken los.

Blijf op de hoogte en volg Els

22 Juli 2008 | China, Peking

Vandaag ben ik met 2 vriendinnen, bij 'n temperatuur van ongeveer 38 graden, naar 't ARTS district gefietst. Het is 'n voormalig fabrieksterrein, dat sinds enkele jaren stap-voor-stap verbouwd wordt in hele moderne gallery's, met behoud van de oorspronkelijke gebouwen. Heel bijzonder en voor degenen die Beijing op hun lijstje hebben staan is dit 'n absolute aanrader. Onderweg verbaasden wij ons erover, dat alle wegen nu versierd zijn met duizenden vlaggen en spandoeken met: BEIJING 2008, ONE WORLD, ONE DREAM en BEIJING WELCOMES YOU!
Alle vrijwilligers zijn nu ingezet, je komt ze overal tegen. Vlakbij ons appartement is een soort prommenade met 'n overkapping met, het schijnt, het grootste televisiebeeld ter wereld:
300 meter lang en 50 meter breed! WAANZINNIG!
Vanaf afgelopen zondag is de maatregel ingegaan, dat auto's met 'n even nummerbord de ene dag mogen rijden en auto's met 'n oneven nummerbord de andere dag.
De security wordt elke dag aangescherpt. Inmiddels weet ik via een kennis die bij de ambassade werkt, waar W.A & Maxima logereren, maar dat is TOP SECRET! Het is geen achterafhotelletje!
Tot slot nog iets over de mascottes: Ze vertegenwoordigen de 4 meest populaire dieren: de vis, de panda, de Tibetaanse antilope, de zwaluw en de Olympische vlam.
De namen zijn "Beibei", "Jingjing", "Huanhuan", "Yingying" en "Nini", wat samen in 't Chinees betekent: BEIJING WELCOMES YOU.
Kortom, Beijing siddert van de komende Spelen.