Markten - Reisverslag uit Beijing, China van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu Markten - Reisverslag uit Beijing, China van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu

Markten

Blijf op de hoogte en volg Els

15 Maart 2009 | China, Beijing

Iedereen heeft waarschijnlijk wel eens van de beroemde SILK MARKET gehoord. Een 5 verdiepingen hoog gebouw, waar je alles, maar dan ook alles in nep-variant kunt kopen. Zodra je binnen komt, word je besprongen door verkoopsters die je, of je wilt of niet, hun piepkleine winkeltje binnen sleuren. Dan begint het grote spel van afdingen. In de regel moet je 2/3e van de prijs zakken! Het is daar binnen één kakefonie.
Naast deze bekendste markt is er op fietsafstand van ons nog zo één, waar 't iets minder heftig aan toe gaat. Maar vorige week heb ik mij, uit pure nieuwsgiergheid, door BOB bij een Chinese markt af laten zetten. Dat was helemaal bizar. Een giga gebouw, waar honderden, mini winkeltjes volgepropt zijn met de meest waardeloze troep. Denk hierbij aan wat je op de kermis kunt winnen, maar eigenlijk niet wilt hebben. Sommige uitstallingen, zijn niet groter dan een klerenkast, tot de nok volgestouwd met kitcherige rommel en daar tussen beweegt de eigenaar zich op een postzegel-groot plekje. Het is er één groot mierennest waar ik als enige westerling rondliep en mij verbaasde over de enorme hoeveelheid nutteloze rommel dat er geproduceerd wordt en hoogstwaarschijnlijk na korte tijd, door de uiterst slechte kwaliteit in de asbak verdwijnt.
Na dit bezoek had ik een sterke behoefte om zo snel mogelijk in mijn cocon te kruipen!
Gisteren zijn André en ik naar de Panjiayuan antiekmarkt geweest. Dat is een feestje!
Heerlijk slenterend in 't lentezonnetje en niet continu aangeklampt worden door verkopers, maar alleen maar je ogen uitkijken en je dan toch laten verleiden door dat ene leuke opiumflesje, waarvan je de prijs door afdingen weet te reduceren van 1200 Yuan (€120) tot 80 Yuan!

Vanaf vandaag (16 maart) gaat overal de verwarming uit, ongeacht of er misschien nog een koud frontje overwaait. UIT IS UIT! Laat de lente maar komen.