Cartier & Fragrant Hills - Reisverslag uit Beijing, China van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu Cartier & Fragrant Hills - Reisverslag uit Beijing, China van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu

Cartier & Fragrant Hills

Blijf op de hoogte en volg Els

01 November 2009 | China, Beijing

Vandaag (zondag) heb ik mijn programma drastisch veranderd, want sinds vanmorgen vroeg sneeuwt 't en er ligt inmiddels een aardig pak.
Dit is zó bizar!
Twee dagen geleden liepen we hier bij 23 graden nog in een topje. Ik wist dat de herfst in Beijing kort was, maar slechts één dag........!

Op die allerlaatste mooie zomerdag (wat hebben we dat goed gepland!!)hebben 5 vriendinnen en ik ons door Ya-Pang Zhang (onze chauffeur, ja Bob is met de noorderzon vertrokken) naar Fragrant Hills laten rijden.
Dit is een uitgestrekt park (1.6 km2) in het noordwesten van Beijing, dat bestaat uit dennenbossen en heuvels met bomen, die in de herfst prachtig rood en geel gekleurd zijn. Daar komen dagelijks duizenden en duizenden mensen op af. In het park hebben we 'n schitterende tempel bezocht, voor mij tot nu toe de mooiste, en de Shuangqing Villa, een voormalige residentie van Mao Zedong en 't vroegere hoofdkwartier van de Communistische Partij van China. Ja, die lui kozen mooie plekjes uit!
De uitdaging om naar boven te lopen was voor Ella, Joke en mij groter dan de kabelbaan te nemen.
Let op: 2000 treden stijl omhoog bij een temperatuurtje van zo'n 24 graden! Er gingen steeds meer kledingstukken uit.
We werden met applaus boven verwelkomd door Yvonne, Joke B. en Anja, die voor de luie manier hadden gekozen.
En dan dat adembenemende uitzicht! De tocht naar beneden was natuurlijk een eitje.

Twee weken geleden hebben wij ons ook getracteerd op een expositie van Cartier.
In de kranten groots aangekondigd als:
"BEIJING VERWELKOMT CARTIER SCHATTEN"
En....in het Palace Museum van De Verboden Stad! Dan moet je met recht van goede huize komen!

De tentoonstelling: "Juwelier voor koningen, Koning van de juweliers" laat slechts 350 juwelen en voorwerpen zien van de 1300 stuks, die sinds 1973 verzameld worden door rechtstreekse inkoop van privé-eigenaren en openbare veilingen.
De overige schatten zijn tentoongesteld in wereldberoemde musea zoals in New York, Londen, Tokio en Moskou.

De titel: "Juwelier voor koningen, Koning van de juweliers" verwijst naar zijn clientèle: de Hertog van Windsor, prinses Margaret, koningin Elisabeth van België, prinses Gracia van Monaco.
De tentoonstelling laat prachtig de verandering zien van neo-klassiek naar modern en van sierlijk naar abstracte vormgeving, maar ook de sterke invloed van China, Japan, Egypte en India door gebruik van jade, smaragd en parels.
Het opvallendste vond ik, dat Louis Cartier niet alleen juwelen , kostbare horloges en uurwerken ontwierp, maar ook een grote hoeveelheid gebruiksvoorwerpen, zoals bijouterie-dozen, schrijf -accessoires, sigaretten-etuis etc.

Het Huis Cartier heeft met op 't oog op de toekomst voor Beijing gekozen.
Men verwacht dat binnen een paar jaar China de grootste afzetmarkt zal zijn.
Met 10 miljoen huwelijken per jaar,'n snel groeiende welstand en de absurde hang naar alles wat van buiten China komt, lijkt mij dat niet onwaarschijnlijk. Cartier is hier nu al een teken van sociale status.