Bruiloft Veer & Nira in Dehli - Reisverslag uit Beijing, China van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu Bruiloft Veer & Nira in Dehli - Reisverslag uit Beijing, China van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu

Bruiloft Veer & Nira in Dehli

Blijf op de hoogte en volg Els

20 December 2009 | China, Beijing

Heel, heel langzaam ontwaak ik uit mijn droom en kom ik tot de werkelijkheid van alle dag. Vier dagen lang beleefden wij een sprookje, een sprookje uit duizend-en-één-nacht. Niet in woorden uit te drukken. Alle superlatieven schieten tekort. Een India'se bruiloft, die meer dan koninklijke allure had, vol pracht en praal. Ik heb nog nooit zoveel schitterende sari's en bijpassende juwelen gezien.
De eerste avond werden we ontvangen in de schitterende versierde tuin van de ouders van de bruidegom. Zijn vader, Ananljit Singh, is een collega en goede vriend van André, vandaar deze uitnodiging.
Omdat de ouders en familie van de bruid Nira in Amerika wonen,was het meer voor de hand liggend dat alle festiviteiten ten huize van de ouders van Veer werden gehouden.(eigenlijk zoals bij Willem Alexander en Maxima!)
De tuin was omgetoverd in één prachtige witte/zachtgroene sfeer. Een mega-overkapping met drapperiën, honderden bloemstuken van witte rozen en de gasten in de meest chique kleding, dure champagnes, mooie wijnen, luxe hapjes en een gigantisch buffet met 'n ongelooflijk aantal bediendes.
De aankleding van de tafels was als uit een Glozzy-tijdschrift. We keken onze ogen uit.
De 2e dag was de officiële trouwdag van Veer en Nira. De hele nacht waren meer dan 100 mensen bezig geweest om alles van de vorige avond te verwijderen(vrachtwagens vol)en 't in een nieuwe setting te veranderen. Alle bloemdecoraties waren nu van roze orchideeën, zelfs de tempel, waar de plechtigheid plaats vond. De tientallen rechthoekige tafels waren vervangen door ronde, de tafeldekking, met 't mooiste tafelzilver, was nu roze en alle 500! stoelen hadden nu een roze cover met op de achterkant van de leuning 'n orchidee-corsage.
Om 11.00 u. arriveerden de honderden gasten in nog mooiere outfits. En wat stáát dat allemaal oogverblindend bij deze India'se dames!
De bruidegom werd met gezang en muziek door familie en vrienden binnen geleid en Nira wachtte haar aanstaande op in de tempel.Tijdens de Sikh-ceremonie loopt 't bruidspaar 4 maal om de Guru Granth Sahib ('t Heilige Boek), terwijl de priester verzen zingt.
Tijdens dit ritueel ontstond er ineens een nerveuze sfeer op de plek waar ik stond. Veiligheidsmensen liepen zenuwachtig van voor naar achteren, ik moest mijn camera opbergen en er werd druk
getelefoneerd,het verkeer werd stilgelegd: de Prime Minister, Dr. Manmohan Singh himself kwam een deel van de plechtigheid bijwonen!!
Na het offieciële gedeelte vloeide de champagne weer rijkelijk en kon iedereen zich tegoed doen aan weer een overdadig (Italiaans) buffet.
De 3e avond konden wij onze ogen niet geloven.Er was van de vorige dag niets meer te herkennen; De
4 enorme overkappingen (ongeveer 25 mtr bij 40 mtr en 12 mtr hoog!!)waren nu versierd met zwarte drapperiën, de binnenste "tenten" met beige/goud, alle tafels gedekt en opgesierd in beige/goud met oranje bloemstukken en turquooise stoelcovers en servetten. Aan de andere kant van de tuin was een podium met 'n enorme baldakijn gebouwd voor de muzikanten en tientallen grote goudkleurige lounge-banken met honderden oranje en turquooise kussens. Je waande je in 'n Arabisch sprookje. Omdat de temperatuur van 25 graden overdag zakt naar ongeveer 15 's avonds was de hele tuin met tientallen vuurkorven en heaters verwarmd. Voor alle gasten (600!?) weer de meest exclusiefste hapjes, dranken en een nog mooier en uitgebreider buffet.
Af en toe kneep ik me even in de arm. Was dit echt of droomde ik? Hoe kan iemand dit verzinnen? Ik heb mij laten vertellen, dat er 5 dagen lang 200 mensen 24 uur continue aan 't werk zijn geweest om dit feest te laten slagen en dan heb ik 't nog niet over de maandenlange voorbereidingen. Een speciaal bureau zorgde voor de logistiek, er waren voor de 150 buitenlandse gasten 2 hotels grotendeels afgehuurd, er was voor al deze gasten voor de tijd dat zij in Dehli verbleven, een auto met chauffeur geregeld en er was een speciale desk in de hotels waar 24 uur per dag 3 gastvrouwen alles voor ons regelden.
Toen moest er nog één avond komen.
De Receptie.
Vanuit ons hotel aan de overkant konden wij zien dat ook nu weer alles in een andere sfeer werd omgetoverd. Nu donkerrood! Bij binnenkomst (eerst door de security!)was een schitterende bloemenpalviljoen gebouwd waar Analjit Singh samen met zijn zoon Veer de felicitaties in ontvangst nam. Aan de andere kant van de tuin stond Nira met haar ouders en schoonmoeder. Nira zag er weer beelschoon uit, bijna 'n prinses. (foto met rode jurk)Fotograven verdrongen zich om haar.Het wordt bijna eentonig, maar wéér waren alle overkappingen, tenten, tafels, stoelen, bars veranderd en de bloemdecoraties van louter rode rozen waren zó mooi, zó groot, zó veel.......niet te beschrijven.
Op deze slotavond waren ongeveer 1200 gasten uitgenodigd! En al die 1200 gasten werden verrast met de meest verfijnde hapjes geserveerd op zilveren dienbladen, champagne, buffetten à la 5 sterren restaurants en live muziek.
Dat wij dit hebben mogen meemaken, is zó bijzonder! We vergeten dit sprookje nooit meer.

Els.