Geen plezante dag. - Reisverslag uit Kalmthout, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu Geen plezante dag. - Reisverslag uit Kalmthout, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu

Geen plezante dag.

Blijf op de hoogte en volg Els

25 Mei 2011 | België, Kalmthout

Grote brand op de Kalmthoutse Heide.

Rond het middaguur stond het verkeer in Kalmthout muurvast. Ik verbaasde mij over de drukte in het dorp en zag overal politie- en brandweerauto's en helicopters en hoorde van alle kanten sirenes. Mijn hemel, wat is er aan de hand?
Het was een stralende dag met een strakblauwe lucht, maar toen ik thuis kwam zag ik ineens een akelige rookwolk. Die wolk werd steeds groter en donkerder.Het was duidelijk: er was ergens een grote brand. Rond het middaguur had een groepje schoolkinderen de brand als eerste ontdekt, maar er was geen houden meer aan. Door de enorme droogte en de aanwakkerende wind werd dit een klassieke heidebrand, die inmiddels al 400 hectare heeft verwoest, bijna net zoveel als de brand in 1996.
23 Brandweerkorpsen en 200 brandweermannen doen hun uiterste best de brand onder controle te krijgen, maar het gebied is moeilijk bereikbaar.
Er zijn 23 tankwagens met bluswagens ingezet plus een blusvliegtuig.
Ik hoop zó dat de brand snel onder controle is, want het kost weer jaren voordat de natuur zich weer hersteld heeft. En dan heb ik het nog niet over de fauna!

Groet, Els.

De foto's zijn vanuit onze tuin genomen.