Kerst in Praag - Reisverslag uit Kalmthout, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu Kerst in Praag - Reisverslag uit Kalmthout, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu

Kerst in Praag

Blijf op de hoogte en volg Els

26 December 2011 | België, Kalmthout

Praag!
Deze stad stond al lange tijd hoog op mijn lijstje.

Praag!
De stad van theaters, musea, kronkelende straatjes, de vele prachtige kerken met als topper de St. Vitus kathedraal, de beroemde Karlsbrug, de nog bekendere Burcht, teveel om op te noemen.

Is gebouwd op 7 heuvels en ligt tegelijkertijd aan beide oevers van de Moldau

Praag!
Een stad die de tweede Wereld Oorlog goed heeft doorstaan; er zijn weinig bezienswaardigheden vernietigd en het historisch centrum staat nu op de werelderfgoedlijst van de UNESCO.
Al lopend vergaap je je aan de diverse bouwstijlen: Barok, Gotisch, Jugendstil. Je proeft de rijke historie van het Heilige Romeinse Rijk tot de huidige democratische Tsjechische Republiek.

Maar Praag rouwde. Rouwde om het heengaan van zijn voormalige president Vaclav Havel. Hij wordt gezien als dé vrijheidsstrijder. Van dissident naar staatsman. De Tsjechen adoreren hem.

Om klokslag 12.00 uur houden we temidden van treurende Tsjechen op de Karlsbrug één minuut stilte. Een mevrouw naast mij heeft een brandend kaarsje in de hand en veegt haar tranen weg. Het ontroert mij.
Dichtbij de Kathedraal waar de uitvaart wordt gehouden, volgen wij de plechtigheid in een restaurant, worden dan opgeschikt door 22 kanonschoten en besluiten na de (slechte) espresso verder te gaan en komen bij de uitgang dichtbij de Kathedraal waar het plein tjokvol staat en waar de overledene en auto's met genodigden de Burcht verlaten.
Het grote Wenceslasplein is één zee van kaarsen en waxinelichtjes. Duizenden en duizenden lichtjes, gedichten en bloemen. Indrukwekkend.

De volgende dag besluiten wij om de St Vitus kathedraal te gaan bezichten. Het is de grootste kerk in Praag, dat op een heuvel is gebouwd en vandaar een schitterend uitzicht biedt over de stad.
We lopen over de Karlsburg naar de Joodse buurt aan de andere kant van de Moldau. Een wijk die honderd jaar geleden opnieuw werd opgetrokken in Parijse stijl, vandaar dat de grootste straat Parizskä heet!. Neem je creditcards maar mee, want hier vind je alle bekende internationale modehuizen van Dior, Gucci, Prada tot Cartier.
Maar wij kwamen hier niet om te shoppen. Praag tracteert ons op schitterende bouwsels, liefelijke kades, parken en natuurlijk gezellige kerstmarkten.
Praag lokt touristen overal vandaan, maar wie waren weer in de meerderheid? De Chinezen!!Ongelooflijk veel Chinezen. Ik zei het eerder: ze rukken op!