CULTUUR IN DE CINEMA! - Reisverslag uit Kalmthout, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu CULTUUR IN DE CINEMA! - Reisverslag uit Kalmthout, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu

CULTUUR IN DE CINEMA!

Blijf op de hoogte en volg Els

17 Januari 2017 | België, Kalmthout

CULTUUR IN DE CINEMA

Zegt het iemand iets?
Kennen jullie deze formule?

De meest schitterende opera-en balletvoorstellingen, maar ook theater en kunst rechtstreeks beleven op groot beeldscherm.
Je geniet van wereldvermaarde opera's zoals, Nabucco, Don Giovanni, La Traviata of van het prachtige ballet Het Zwanenmeer.
Wie van theater houdt kan dit seizoen o.a. kiezen uit Hamlet, Romeo en Juliette of nog 6 andere klassiekers.
Als extra item heeft Kinepolis in Antwerpen KUNST IN DE CINEMA toegevoegd.
Je wordt meegenomen naar de 's werelds meest beroemde musea, waar je alle gedetailleerde informatie te horen en zien krijgt over historische kunstwerken en schilderijen, maar ook een kijkje krijgt achter de schermen om zo meer te weten te komen over het kunstwerk, de kunstenaar en zijn achtergrond.

Het Antwerpse Kinepolis is een schitterende bioscoop met 24 zalen, allemaal even luxueus ingericht. Een comfortabele, luie stoel, een tafeltje en een kapstokje om je jas en tas aan te hangen.
Je installeert je en laat alles over je heen komen!
Dat deden wij afgelopen zondag weer en kregen een fantastische documentaire te zien over Theatro Alla Scala in Milaan.
Wij zijn dol op Italië en Milaan en hebben ooit Nabucco in de SCALA gezien. Een belevenis!
Vanuit die luie stoel zagen we zeldzaam beeldmateriaal, intervieuws met bekende musici, dirigenten en hoorden zelfs een pikant liefdesverhaal.
Het Theatro Alla Scala hoort tot één van de mooiste operagebouwen van de wereld, waar ooit sterren als Maria Callas, Placido Domingo en Luciano Pavarotti zongen.

We kregen een kijkje achter de schermen in o.a. de aangrenzende mega werkplaats, waar decors worden gebouwd en waar de ontelbare prachtige kostuums bewaard worden.
Wat een ongelooflijke bedrijvigheid, organisatie, logistiek en aantal medewerkers.
Nu snap je waarom een entreekaartje zo prijzig is.

Van dit fantastische concept hebben wij afgelopen jaar ook kunnen genieten van "De curieuze wereld van Jeroen Bosch", de schilder Claude Monet, als voorproefje van onze reis naar o.a. Giverny en van "Florence en de Uffici Gallery". De één nog mooier dan de ander.
Voor a.s. zaterdag staat de opera Romeo en Juliette op het programma.

Voor geïnteresseerden: de voorstellingen worden wereldwijd tegelijkertijd in verschillende bioscopen vertoond; in Nederland kun je een keuze maken uit één van 17 Pathé bioscopen.

De mooie dingen moet je delen, is mijn motto!

• 17 Januari 2017 - 13:35

Joke Van Kuijk:

Hoi Els,

Wat een mooi initiatief dat 'kunst in de cinema'. Wij genoten afgelopen zaterdag van een fantastisch Zwanenmeer uit Parijs in de cinema van Beaulieu en in december van een hele mooie Notenkraker uit London. Ik verbaas me er altijd over dat de bioscoop maar half vol zit ............
    In 2008 (voor onze Beijing-tijd) genoten we al van opera's en balletten in de bioscoop in Groningen. Topklasse en maar een handjevol mensen. Ik snap het niet.

Groetjes,
    Joke vK

• 17 Januari 2017 - 16:52

Yvonne De Haas:

Dank voor dit leuke idee. Als ik terug ben uit Mexico, begin maart, ga ik dit eens goed bekijken.

• 17 Januari 2017 - 17:14

Margriet:

Zelfs hier in de provincie is een bioscoop- Ede- waar deze programma' s te zien zijn ! Meestal is de zaal maar voor een kwart gevuld. Lang niet geweest, door jouw enthousiaste verhaal krijg ik zin om weer eens te gaan . Dank daarvoor !