Te mooi! - Reisverslag uit Kalmthout, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu Te mooi! - Reisverslag uit Kalmthout, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu

Te mooi!

Blijf op de hoogte en volg Els

30 Maart 2018 | België, Kalmthout

“Mother and child reunion!”
(Simon and Carfunkel)

Afgelopen maandagochtend belde Teresinha mij op:
“Mam, mijn Portugese moeder zit NU in de trein naar Leiden”.

Oeps, klaar wakker!
Dat is nog eens iemand overvallen.
Sodeju, wat kan een afstand van 125 km. tussen ons en Teresinha dan dodelijk zijn.
Wat had ik nu graag vleugels gehad, om een hoekje willen kijken, Tia moreel ondersteunen, een arm slaan om allebei, tranen wegvegen...........

Ik sta met een mond vol tanden en het voelt dubbel: aan de ene kant heel blij dat zij elkaar zo snel gaan ontmoeten, maar aan de andere kant heeft Tia zich totaal niet kunnen voorbereiden. Komt nog bij dat zij midden in een verhuizing zit, weliswaar nog geen 50 meter verderop, van het ene portiek naar het andere, maar toch een volledige verhuizing. (Wat heeft dochterlief een zooi verzameld!)

We staan voor een fait accompli. Knop omdraaien!

Maria Gloria Carvalho da Silva kon echt niet langer wachten om haar Teresinha te zien, ze kon geen rust vinden, haar hart stroomde over,
zij móest haar moederhart volgen en nam het eerste de beste vliegtuig.

Wat een emotionele en warme ontmoeting!

Een liefhebbende moeder die destijds een veel te vroeg kindje baarde, dacht dat ze niet meer zou leven en nu na 31 jaar oog in oog staat met haar eigen vlees en bloed.
Haar lang verloren gewaande dochter had zelf contact gezocht in haar geboortestad Porto. Wat een enorme blijdschap toen moeder hoorde dat haar dochter leefde.

Blijdschap en emoties in het kwadraat.

Ik ben zo snel mogelijk naar Oegstgeest gereden en heb Maria Gloria met liefde omarmd. Een lieve dame van slechts 1.53 meter!
En zag ik een gelijkenis?
Zowel Teresinha als Maria Gloria zijn zó typisch Portugees met hun donkere ogen, zwart haar en klein postuur, maar moeder zag een grote gelijkenis met haar zoon.

“Mon Dieu, je suis très, très heureux”
herhaalde zij steeds met haar hand op haar hart.

Tia en ik hebben haar uitgebreid de tijd en rust gegeven om haar levensverhaal te vertellen.
Bepaald geen gemakkelijk leven, maar wat een sterke vrouw!

Alle fotoboeken van Teresinha kwamen op tafel; zo kreeg zij een aardige indruk van hoe en waar alles zich de afgelopen 30 jaren heeft afgespeeld.
Tia en ik hebben haar de wijk Clinckenburgh in Oegstgeest waar zij is opgegroeid laten zien en een bezoekje gebracht aan het Vogelasiel waar Teresinha met hart en ziel voor gewonde dieren werkt.

Mon Dieu!
Wat kan een mens ongelooflijke momenten beleven.
Zo dierbaar, zo onwaarschijnlijk, zo warm!

Met deze eerste mooie, blije en enerverende indrukken wensen wij iedereen
Vrolijk Pasen
Joyeuses Pâques
Happy Easter
Feliz Páscoa
Feliz Pascua
Buona Pasqua
Frohe Ostern

P.s. ik probeer morgen foto's te plaatsen.

• 30 Maart 2018 - 22:53

Yvonne De Haas:

Lieve Els,
    Wat een mooi verhaal van deze zo belangrijke momenten. Te mooi om waar te zijn en dit is nog maar het begin. Fijne voor iedereen. Geniet ervan. Veel liefs en een fijne Pasen. Yvonne

• 30 Maart 2018 - 23:18

Len:

Lieve Els en Teresinha ,

Wederom tranen. Prachtig verhaald Els en wat heeft Teresinha een boel mensen gelukkig gemaakt. Weinig woorden eraan toe te voegen.
    Geluk en liefde .
    Len

• 30 Maart 2018 - 23:39

Rob G:

Hey Els en Tia,

jeempie, wat een prachtig verhaal.
    Stoer van haar moeder om zo het vliegtuig te pakken en er gelijk op af te stappen .. familietrekje ?!
    Maar - wat heeft heeft het jou en André gedaan? (hoe is het met jullie Franse taal gesteld??)
    Vond je het zelf ook niet enorm spannend haar te ontmoeten?
    Jij, die toch eigenlijk al die jaren de moederrol op je had genomen; gelukkige momenten, maar ook zorgen hebt gedeeld. En voor Tia dus ook een heel voorname rol in haar leven speelt.
    Maar wat een rijk gevoel voor Tia uiteindelijk nu he ... twee moeders hebben ;-)

Dat moeten geweldig mooie Paasdagen worden voor jullie allemaal,
    heel veel groeten en geniet er vooral van!
    Hartelijke groet uit Amsterdam - R&A

• 31 Maart 2018 - 07:18

Annebelle Peer:

Lieve Els,

Wat een bijzonder verhaal. Eerst hoor je dat jullie dappere dochter op haar eigen manier en in haar eigen tijd haar moeder heeft gevonden en dan worden jullie ook nog overvallen door het bericht dat de hereniging zo overrompelend snel is. Zowel Teresinha als haar moeder zijn bijzondere vrouwen en wat ontzettend mooi dat zij nu elkaar weer gevonden hebben.
    Wat zal het tegelijkertijd voor jullie ook een enorme Roller Coaster van gevoelens zijn.
    Ik wens jullie allen een heel mooie nieuwe toekomst toe en voor nu heel fijne Paasdagen.

Lieve groet,
    Annebelle

• 31 Maart 2018 - 09:15

Anja:

Wat een mooi en ontroerend verhaal Els.
    Fijne Paasdagen
    Anja

• 31 Maart 2018 - 12:01

Irma Q:

Lieve Els,
    Ontroerend verhaal. En wat heerlijk dat je dochter je hier zo volledig bij betrekt.
    Deze ontwikkeling zal voor jou en André ook heel spannend zijn.
    Heel fijne paasdagen.
    Hartelijke groet uit Den Haag.
    Irma

• 31 Maart 2018 - 13:51

Henny En Hans:

Wat een prachtig verhaal en mooi verwoord.
    Dank je wel voor de foto,s.
    Gezellige Paasdagen en de groeten uit Leiden.

• 31 Maart 2018 - 14:48

Marianne Floor:

Els, wat een prachtig verhaal. Zoveel geluk bij elkaar!
    Voor jullie allemaal hele fijne paasdagen!
    Groetjes Jan en Marianne

• 31 Maart 2018 - 14:50

Lucienne:

Wat een liefde!!

• 31 Maart 2018 - 17:27

Liesbeth Van Steen:

Hallo Els

Wat een prachtig verhaal !
    Fijn dat jullie drieën dan ook zo,n goede click hebben .
    Mooie Paasdagen

Liefs Liesbeth

• 31 Maart 2018 - 17:45

Gitta:

Lieve Els,

Wat om-en beschrijf je dat weer liefdevol. Wat mooi dat de cirkel nu weer rond is voor beiden, voor allen. En hoe krachtig moederliefde is, heb jij wel laten zien en ons mee laten lezen. Een biologische moeder en een adoptie moeder. Ik geloof dat er geen verschil is in de onvoorwaardelijke liefde voor deze prachtige dochter. Teresinha is rijk met twee van zulke prachtige liefdevolle mama’s

• 31 Maart 2018 - 21:38

Ellen :

Lieve Els en Andre en Tereshina en Maria Gloria, wat ontroerend en wat een groot geluk!! Een ZALIG Pasen toegewenst!!

• 01 April 2018 - 14:27

Gerard :

Tegen zo'n pracht verhaal kan geen 1000 paaseieren op. Veel geluk en liefde gewenst tussen moeder en dochter.

• 03 April 2018 - 09:42

Joke :

Heel bijzonder Els. Ik denk dat het voor alle partijen fijn is om 'de hele geschiedenis' nu te weten. Voor Teresinha hoe en waarom ze destijds is afgestaan en natuurlijk om haar moeder te kennen, voor jullie gledt dat ook, maar in een andere mate, en voor Maria Gloria om te zien en te ervaren hoe goed haar dochter terecht is gekomen, want zo'n liefdevol ouderpaar als André en jij, daar had zij natuurlijk geen weet van. Hoe vaak zal zij niet gedacht hebben 'wat is er met mijn kindje gebeurd'. Heel fijn. Liefde kent geen maximale hoeveelheid en je kan het met heel veel mensen delen. Vier deze mooie uitbreiding van de familie! Liefs, Joke