Rondleidingen. - Reisverslag uit Grobbendonk, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu Rondleidingen. - Reisverslag uit Grobbendonk, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu

Rondleidingen.

Blijf op de hoogte en volg Els

06 November 2018 | België, Grobbendonk

Twee weken geleden nam ik vanuit Kalmthout de trein naar Antwerpen. Een ritje van nog geen half uur en hup, je staat in het centrum van A'werpen.
Een verrukkelijke stad om te shoppen, gewoon te slenteren of om wat cultuur op te snuiven.
Ik combineerde ze alle drie; slaagde voor een mooie broek, genoot van de gemoedelijke Belgische sfeer en belandde in een schitterend museum op de Vrijdagmarkt.

Het Plantin Moretus Museum.

Je wandelt er binnen in de 400 jaar oude drukkerij en het statige woonhuis van de familie Plantin-Moretus.
Plantin en Moretus bouwden vanaf niets een van de meest prestigieuze uitgeverijen aller tijden.
Er is een collectie bewaard gebleven van 30.000 oude boeken, waarvan vele geïllustreerd zijn door de beroemde schilder Rubens.
Dit museum is een juweeltje!

Ik wilde daarna nog naar het Rubenshuis, maar zag de lange rij wachtenden voor de ticketverkoop en bedacht me..............een andere keer!

Afgelopen zaterdag werden Andre, ik en nog 18 lieve Beijing vrienden getrakteerd op een prachtige rondleiding door Deventer.
Ook zo'n pareltje!
Deventer is één van de oudste steden van Nederland en viert dit jaar zijn 1250 ste bestaan.
De gids, een Deventer in hart en nieren, liet ons de mooiste plekjes zien met veel info over deze Hanze stad. Nooit geweten dat Deventer zo zwaar geleden heeft in de Tweede Wereldoorlog

Vandaag kreeg ik een bijzondere aankondiging binnen:

De start van CultuRAbile, rondleidingen en stadswandelingen.

Geen doorsnee rondleidingen en wandelingen, zoals er zoveel zijn, maar met o.a. de nadruk op 'leren kijken' naar schilderijen in het Rijksmuseum, kunst en historische uitleg in minder bekende musea als het Wllet-Hothuyzen, Ons' Lieve heer op Solder en het Amsterdam Museum.
Daarnaast organiseert de gids die veel kennis van zaken heeft, cultuur historische wandelingen door Amsterdam. Je wandelt door stadsdelen waar je anders niet vaak komt en de gids vertelt je er alles over.

Er staat nog meer op het programma dat per 1 januari 2019 van start gaat.
Een aanrader om met vrienden, familie of relaties
'een dagje Amsterdam' te doen.

Ik probeer de site door te sturen, anders info: ajvader@xs4all.nl

Met heel veel groetjes.

P.s. Het lukt mij niet om de site in PDF bestand bij te voegen. Als je geïnteresseerd bent, kan ik het wel per email doen.

• 06 November 2018 - 05:34

Joke Van Kuijk:

Hoi Els,

Ja, dat Plantin-Moretus museum is een pareltje. Jaren geleden geweest met onze Bangkok-reünie.
    Leuk dat jullie ook met de Beijing-vrienden zo'n mooie dag in Deventer hadden. Hopelijk kunnen we in de toekomst ook een keer van de partij zijn. Nog 5 maanden te gaan voor onze verhuizing terug naar NL. En dan gaan we zeker Amsterdam en omgeving ontdekken!

Liefs,
    Joke