Het doek sluit voor 2018. - Reisverslag uit Kalmthout, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu Het doek sluit voor 2018. - Reisverslag uit Kalmthout, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu

Het doek sluit voor 2018.

Blijf op de hoogte en volg Els

31 December 2018 | België, Kalmthout

Op de valreep wil ik jullie dit typisch Belgisch gebruik niet onthouden:

Nieuwjaarszingen!

Op de laatste dag van het jaar worden we hier in Vlaanderen door verkeersborden gewaarschuwd met de tekst:

PAS OP ZINGENDE KINDEREN!

In de ochtend van 31 december gaan de kleintjes van deur tot deur om te zingen in ruil voor wat eurocentjes, fruit of snoep.
Muts op, handschoenen en sjaal aan en met een speciaal gemaakte tas rond de nek. En wat zingen ze dan?

b.v. Oudjaar, nieuwjaar.
Ik wens u een zalig nieuwjaar
Echt waar, tot volgend jaar!

Zo schattig om die kindjes uit volle borst te horen zingen.
Het is een traditie die stamt uit een grijs verleden toen armlastige gezinnen op die manier iets toebedeeld probeerden te krijgen.

Maar we zijn er nog niet:

Ooit gehoord van Nieuwjaarsbrieven?
Het is ongetwijfeld het bekendste nieuwjaarsgebruik in Vlaanderen.
Op 1 januari lezen de kinderen een nieuwjaarsbrief voor aan de ouders, peter en meter en grootouders. En ook na dit (spannende) voordragen krijgt het kind een beloning, zoals een cadeautje of geld.
Vanaf 3 jaar, de leeftijd waarop kinderen hier naar de kleuterschool (die bestaat hier gelukkig nog!) gaan, begint het opzeggen van de nieuwjaarsbrief. Die tekst is voor de allerkleinsten voorgedrukt, maar vanaf de 1e klas schrijven de kinderen op school de brief zelf.
Een brief vol goede en vrome wensen!

Ook al zo'n oude traditie. Mooi toch? In de loop der jaren wel aangepast aan de hedendaagse tijd, maar de traditie is gebleven.

Proost op een vredig en vooral gezond

2019!

• 31 December 2018 - 13:13

Irma Quist:

Bij deze dan alvast mijn nieuwjaarsbrief:

Lieve Els en André,

Wij wensen jullie een heel gelukkig en vooral gezond 2019.
    Geniet van al het mooie dat het leven te bieden heeft. Het kan zomaar voorbij zijn.
    Enjoy life to the max!

Hartelijke groet en tot ziens in 2019.
    Simon en Irma

• 31 December 2018 - 13:23

Margriet:

Lieve Els en André
    Goed om tradities in ere te houden, zeker als we daarmee onze medemensen kunnen helpen.

Wij wensen jullie een prachtige jaarwisseling met of zonder gezang en geknal en alle goeds voor het nieuwe jaar, vooral een goede gezondheid.

Hartelijke groet
    Margriet en Age

• 31 December 2018 - 17:45

Jacqueline:

Lieve Els en André,

Ik wens jullie een mooi, gezond en gelukkig 2019, waarin er veel te genieten valt en mooie herinneringen kunnen worden gemaakt.

Liefs en groeten,
    Jacqueline

• 01 Januari 2019 - 11:49

Eve:

hoi Els, weer een mooi verhaal!
    We wensen jullie het allerbeste voor 2019!

Kees, Eve, Laura en Emma, Pebbles