Kunst in Essen. - Reisverslag uit Kalmthout, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu Kunst in Essen. - Reisverslag uit Kalmthout, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu

Kunst in Essen.

Blijf op de hoogte en volg Els

13 Februari 2019 | België, Kalmthout

Jozef Van Ruyssevelt!

Ooit van deze kunstschilder gehoord? Waarschijnlijk niet; ook voor mij was hij tot voor kort een onbekende, maar bij één van mijn bridgevrienden hangt een schilderij van Van Ruyssevelt en zo kwam ik al iets meer te weten over deze bijzondere man.
Hij werd in 1941 in Vlaanderen geboren en ging al op jonge leeftijd naar de Koninklijke Academie Voor Schone Kunsten in Antwerpen.
Jozef was een gesloten persoon met veel talent en kunst kwam voor hem op de eerste plaats. Hij ontwikkelde zich als een groot kunstenaar, maar naast schilderen was hij ook een begaafd cellospeler en een bijzonder fotograaf. Zijn vrouw May kwam op de tweede plaats, stond in dienst van hem, gaf hem alle vrijheid en zij leerde omgaan met zijn manisch depressiviteit. Knap!
Ook nu nog maakt weduwe May ruimte en plaats voor Jozef in haar schitterend dubbel appartement in Essen. Eigenlijk een museum(pje)!
Het is dezelfde plek waar zij als echtpaar gewoond hebben en hij gewerkt heeft, maar hun groot voormalig huis is geheel in stijl gerenoveerd en verbouwd tot 10 appartementen. Een juweeltje!
May zit in dezelfde erker als destijds, omringd door alles wat over is van de enorme grote schildercollectie van Jozef. Het grootste gedeelte (zo'n 600 schilderijen) is inmiddels verkocht en de gehele collectie etsen is door May geschonken aan het Rijksmuseum in Amsterdam.

Gisteren mocht ik met 3 vriendinnen op bezoek om de overgebleven schilderijen (circa 200) te komen bekijken en dat werd een feestje!
Wat een kunst! Wat een diversiteit. Jozef schilderde het liefst wat hij om zich heen zag, vertaalde zijn omgeving naar het doek, maar door zijn geestesgesteldheid resulteerde dat soms in sombere kleuren. Ik werd het meest geraakt door een schilderij van Kasteel Donnet. Dat kasteel heeft iets verder van ons huis op de Vletlaan gestaan, maar is helaas in verval geraakt, werd in de loop der jaren een ruïne en is uiteindelijk gesloopt. Nu zijn er een paar jaar geleden 4 huizen rondom de schitterende vijver gebouwd, ook mooi, maar het kasteel in oude glorie hersteld, zou zeker de nodige allure aan de wijk hebben gegeven.

Mevr. May Suyckerbuyk vertelde liefdevol en met passie over Jozef, over zijn werken en over zijn korte leven, hoe hij dag in, dag uit met verf en penseel bezig was, zij in alle bescheidenheid op de achtergrond. Zij heeft zich vaak eenzaam gevoeld, maar moet heel veel van deze bijzondere man gehouden hebben.

"Zullen we gezellig een glaasje wijn drinken ?", vroeg zij en zo kletsten 5 dames te midden van al dat moois nog lang na.

Jozef is in 1985 op 43 jarige leeftijd overleden, maar zijn lieve vrouw houdt zijn herinnering levend door met liefde en vol bewondering over zijn werken te vertellen.
Om ook zijn kunstwerken te kunnen bekijken, weliswaar digitaal, kun je het beste googlen op www.jozefvanruyssevelt.be