Helm op onder de eikenbomen. - Reisverslag uit Kalmthout, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu Helm op onder de eikenbomen. - Reisverslag uit Kalmthout, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu

Helm op onder de eikenbomen.

Blijf op de hoogte en volg Els

21 Oktober 2019 | België, Kalmthout


Ze vallen als projectielen uit de bomen en knetteren links en rechts om je heen of op je kop.
Tuinieren is niet ongevaarlijk!
Ik heb gisteren 5 kruiwagens eikels weg geharkt, er ligt nog zeker een hoeveelheid voor 10 kruiwagens, tel deze op bij de 8 eerdere kruiwagens vol eikels, dan kan je niet anders concluderen dan dat het een extreem jaar is.
Het verbaasde me dan ook niet toen ik in de Standaard las dat dit in 25 jaar niet zo is meegemaakt.
Beukennootjes zijn er normaal gesproken het ene jaar wel en het andere jaar niet, maar dit is al het 3e jaar op rij dat ze vallen.
Goed voor de dieren die eikels en nootjes op hun menu hebben staan.
Goed voor al die wilde zwijnen op de Veluwe, maar ook voor muizen, eekhoorntjes en roofvogels.
Goed nieuws dus , naast alle doemscenario’s over de natuur!
Hier en daar wordt gefluisterd dat een rijk eikeljaar een strenge winter belooft.

Een fabeltje!!

En dan die mollen!
Dit jaar ook opvallend veel van die woelers en dat heeft alles te maken met de zachte en natte zomer. Niet alleen zijn er daardoor meer regenwormen, maar de mollen verplaatsen zich ook vaker naar hoger gelegen grond. Hoe natter, hoe actiever ze zijn, want ze willen niet verdrinken in hun eigen gangen.
Aangezien ik een liefhebber ben van een strak Engels gazon, kun je mijn frustratie voorstellen als ik zie dat de familie mol onze tuin heeft uitgekozen om met een enorme ijver een ingewikkeld gangenstelsel te graven. Een grasveld vol molshopen.........ik gruwel ervan en dus aan de slag.
Wij vinden ‘klemmen zetten’ weliswaar een niet diervriendelijke manier, maar tot nu toe wel de meest effectieve en omdat André vanwege z’n gescheurde meniscus heel moeilijk loopt en zeker niet door zijn knieën kan, heb ik gisteren dit klusje op me genomen. Hoezo mannenwerk?
En...............RAAK! mijn eerste molletje gevangen.

Dan was er dit weekend nog iets geks. Op de logeerkamer hoorde ik een akelig gezoem. Een grote wesp. Heel voorzichtig naar buiten gewerkt. Weer gezoem. Ook naar buiten. Als ik op de andere kamer kom, ontdek ik niet 1, geen 2, maar 13 wespen! Hoe komen ze daar? Ik kon geen nest ontdekken, maar heb er vannacht toch iets minder rustig van geslapen.





  • 21 Oktober 2019 - 20:20

    Jacqueline:

    Succes met de jacht Els.
    Zolang we je binnenkort maar niet in een bontjas van mollenvelletjes zien lopen.

  • 21 Oktober 2019 - 20:50

    Thea Koot:

    Hai Els, wat leuk om over je tuinperikelen te lezen! Is dit nu wat ze een blog noemen? Ik ben een echte computer-analfabeet, dus al dat gefacebook, getwitter, getweet, etc is iets waar ik me niet mee bezig houd... Maar even zo'n contactje is heel aardig. Ik zal andere verhaaltjes ook mog eens opzoeken.

    groetjes en sicces met molletjes en eikels.
    Nicht Thea

  • 21 Oktober 2019 - 21:29

    Anneke:

    Waarschijnlijk Els zal er toch een nest zitten, misschien onder het dak.
    Ik zou dit even in de gaten houden!!!
    Wat doe je eigenlijk met al die eikels, op een grote hoop gooien of in de afvalbak?

  • 21 Oktober 2019 - 22:10

    Yolanda:

    "Onder de grond, onder de grond, daar woont de mol in zijn jasje van bont.....graaft er een gang, tien meter lang, zand op zijn snuitje en zand op zijn wang.
    Molletje kan bijna niet zien, dat is toch gevaarlijk misschien; molletje straks stoot je je kop, zet voortaan altijd je bril maar op". Hoe vaak heb ik dat liedje wel niet gezongen met de kleuters? Ken je het nog? Een Benny Vredenliedje, vlg mij.
    Succes met de wespen, ditzelfde maakten wij afgelopen zomer ook mee. Via de spouwmuur kwamen die akelige vriendjes binnen door een gaatje dat ik nog steeds niet ontdekt heb :)

  • 22 Oktober 2019 - 04:07

    Yvonne De Haas:

    Was weer leuk even je sores te lezen met de natuur. Ja je leeft erin en dit hoort erbij zou ik zeggen. Maar die wespen. Hebben zeker een nest. Laten nakijken. Wespen kunnen overal doorheen daar helpen dikke ruiten of deuren niet tegen. Een wespenbeet is niet leuk hebben Albert en ik deze zomer ontddkt. Sterkte

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Els

Geboren in Leiden. Begonnen met reisverslagen toen wij in 2008 naar Beijing gingen. Daarna enthousiast doorgegaan toen we naar Belgë verhuisden.

Actief sinds 29 Mei 2008
Verslag gelezen: 355
Totaal aantal bezoekers 318276

Voorgaande reizen:

01 Januari 1970 - 19 Februari 2021

Toverhazelaars

14 Juli 2016 - 14 Juli 2016

manege

01 Augustus 2013 - 01 Augustus 2013

België.

03 Augustus 2012 - 03 Augustus 2012

België

30 Mei 2008 - 30 Juli 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: