Nog 31 dagen te gaan. - Reisverslag uit Peking, China van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu Nog 31 dagen te gaan. - Reisverslag uit Peking, China van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu

Nog 31 dagen te gaan.

Blijf op de hoogte en volg Els

08 Juli 2008 | China, Peking

Met exact één maand vóór de opening van de Olympische Spelen, geef ik wat feiten door, geplukt uit de China Daily.

1) Het is geen toeval dat de Spelen beginnen om 8 p.m op de 8e dag van de 8e maand van 't jaar 2008. Nr. 8 heeft 'n speciale betekenis voor de Chinezen, 't staat voor geluk, rijkdom en 'n lang leven.
Er worden in Beijing op deze dag 15.000 huwelijken gesloten!

2) Het aantal vrijwilligers, 100.000 man/vrouw is 't grootste in de Olypische geschiedenis.

3) Men verwacht dat er 4 biljoen mensen de Spelen zullen bekijken.

4) Er zijn buiten Beijing nog 6 andere lokaties, o.a Hong Kong, waar de paardenraces worden gehouden.

5) Er zullen ongeveer 40.000 journalisten verslag doen van de Spelen.

6) Voor 't eerst zijn de medailles niet alleen gemaakt van goud, zilver en brons, maar zijn ze ook ingelegd met jade uit de provincie Qinghai.

7) Al 4.100 Chinezen hebben sinds 1992, toen Beijing voor 't eerst genomineerd werd voor de Spelen, hun kind Aoyun (chinees voor olympisch) genoemd.

8) Door o.a. zonne-energie, regenrecycling, energiezuinige faciliteiten, 'n miljoen aangeplante bomen en een 680 hectare groot park met vijvers, worden deze Spelen de "Green Olympics" genoemd.(Althans, zo willen ze 't graag horen).

9) China heeft 't groots aantal deelnemers met 570 atleten, verdeeld over 28 sporten.

10) Tot slot: Er wordt heel veel aan 't Engels onderwijs gedaan.
"Het gaat ons niet alleen om de taal, het gaat er om hoe open wij staan!".

China is er klaar voor. Beijing is er klaar voor!