De Muur - Reisverslag uit Beijing, China van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu De Muur - Reisverslag uit Beijing, China van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu

De Muur

Blijf op de hoogte en volg Els

03 November 2008 | China, Beijing

Gisteren werden wij uitgenodigd om met Hans, Josée en hun logees mee te gaan naar de Muur. Tien jaar geleden zijn wij er ook geweest, maar dat was toen een vluchtig bezoek, dus lieten wij ons dit geen twee keer zeggen en als extra cadeautje was 't stralend en bijna warm weer. Volgens insiders is de muur bij de plaats waar wij startten, Mutianyu, 90 km ten noordoosten van Peking, het mooist, maar helaas ook al ten prooi gevallen aan de commercie. Wij gingen eerst met de kabelbaan naar boven, een beetje laf, ik geef 't toe, maar er waren 2 wat minder-goed-ter-been mensen bij! In de cabine,waarmee wij omhoog gingen, stond met trots geschreven, dat Bill Clinton daarmee naar beneden was gegaan. Boven aangekomen een adembenemend uitzicht! De muur is o.a. indrukwekkend door zijn afmetingen, 6430 km lang. En hoe in godesnaam zijn ze in staat geweest zoiets te bouwen? Grote delen van de muur zijn in zeer slechte conditie en zijn dan ook niet of nauwelijks toegangelijk.
Onderweg botste ik bijna tegen de heer Geert Dales (hij was tot vorig jaar (VVD)burgemeester van Leeuwarden)en heb even met hem gesproken.(gek eigenlijk, ik kom hier meer politici tegen dan in Nederland. Reizen ze dan echt zo veel als er wordt beweerd?)
Het was weer een dag om in te lijsten! Soms zijn de indrukken zó intens, dat een beschrijving als deze een slap aftreksel is vergeleken bij de werkelijkheid.