Het wordt winter in Beijing! - Reisverslag uit Beijing, China van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu Het wordt winter in Beijing! - Reisverslag uit Beijing, China van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu

Het wordt winter in Beijing!

Blijf op de hoogte en volg Els

17 November 2008 | China, Beijing

Bijna iedere morgen als ik de gordijnen open schuif, zie ik een strakblauwe lucht, soms wat nevelig, maar in deze periode van 8 weken heeft 't 1x een beetje geregend. Het is hier kurkdroog, zó droog, dat als je de vochtbenevelaar in huis niet gebruikt, je huid in no time veranderd in een uitgedroogd appeltje. Buiten wordt 't openbare groen nog iedere dag besproeid, maar er worden ook al flinke voorbereidingen getroffen tegen de winterkou die voor de deur staat.
En dat zijn geen halve maatregelingen: in parken, tuinen en langs de wegen worden de bomen en heggen ingepakt, door eerst een frame van bamboe te timmeren en daaroverheen plastic. En dat langs kilometers lange wegen, maar het kan hier dan ook knap koud worden. De kleine hondjes krijgen echte jasjes aan! De winter is wel veel korter dan in Nederland. Er zijn nu b.v. nog heel veel bomen met groene bladeren en ik heb mij laten vertellen, dat 't in maart weer echt voorjaar is.
Overigens, de bladeren die nu vallen, worden iedere dag door een heel leger van vegers, voornamelijk vrouwen, verwijderd. Om 7.00 uur 's morgens staat een zes-tal dames-in-uniform elk gevallen blaadje in onze tuin op te vegen. Gewoon met een simpele stoffer & blik. Niks geen herriemakende bladzuigers. Ook in de straten wordt elk blad handmatig opgeveegd. Tel daarbij de reguliere schoonmakers, de plastic-flessen verzamelaars, de kartonnen-dozen ophalers en dit alles krioelt als mieren door de stad. Al die "mieren" hebben zo hun eigen taak met als één doel: een kraakheldere stad. Laatst werd zelfs de stoep voor ons appartement gestofzuigd!
Denk overigens niet dat deze extreme properheid voor heel China geldt en zelfs niet voor heel Beijing; in de echte oude, niet gerenoveerde hutong-wijken kan 't gigantisch smerig zijn.
Beijing heeft wat dat betreft 2 gezichten.
Bekijk je Beijing architectonisch en in volgorde van tijd, dan zou ik 't grofweg verdelen in 1)'t oudste uit de Ming-en Qing-dynastieën. 2) de hutongwijken, een wirwar van steegjes, waar mensen dicht op elkaar wonen. 3) de Russisch-aandoende rommelige flats en 4) de allermodernste sky-high hotels, appartementen en kantoren.
En dat staat allemaal vredig naast en door elkaar! Ook de mensen in Beijing, van de allerarmste sloebers tot de in Wersterse kledij gestoken en op grote voet levende jongelui, leven naast en met elkaar. Daarbij is het een heel veilige stad, hoewel ik onlangs door een Chinees werd gewaarschuwd, dat er aan 't eind van het jaar meer zakkenrollers zijn. Veel arbeiders uit de provincies, die hier een jaar lang hard hebben gewerkt voor vrouw en kinderen, mogen straks eindelijk met verlof naar huis en sommige schijnen meer mee terug te willen nemen dan zij verdiend hebben! Het valt mij ook op, dat de bedelaars, die vóór en tijdens de Olymische Spelen op z.g. transsport waren gezet, weer opduiken en met name 's avonds.

Over 12 dagen vliegen wij weer naar Nederland, blijven tot eind jauari en gaan in principe dan weer voor een paar maanden terug. ALLES ONDER VOORBEHOUD! (André werkt bij DSM).