Lente! - Reisverslag uit Beijing, China van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu Lente! - Reisverslag uit Beijing, China van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu

Lente!

Blijf op de hoogte en volg Els

06 April 2009 | China, Beijing

JOEPIE! Het is lente!

Ook vanuit een zonnig Nederland krijg ik ineens vrolijk getinte e-mailtjes. Het doet een mens goed om alles wat groeit en bloeit uit de winterslaap te zien komen. Het eerste frisse groen is zó onwaarschijnlijk mooi. Dat zou je eigenlijk moeten kunnen fixeren.
Ook hier is de winter fini en zomaar ineens 25 graden.De jonge blaadjes kun je bij wijze van spreken zíén groeien.

De Chinezen trekken er dit lange weekend massaal op uit. Zij vieren
"Tomp Sweeping Day". Het is een Nationale feestdag ter herinnering aan de held Jie, die meer dan 2.000 jaar geleden zijn leven gaf in een strijd om de hiërarchie.
Op deze dag, waarop de voorvaderen/overledenen worden herdacht, zijn in heel China festivals, ceremonies en activiteiten, vaak met rituelen, waarbij de mensen hopen op bescherming tegen ongeluk en ziektes.
Voor de nabestaanden van de aardbeving in Sichuan, een jaar geleden, een wel heel speciale dag!
Enfin, dat betekent dat iedereen ergens naar toegaat, zeker met dit mooie lente weer. Wij hebben ons door Bob naar het "798 ARTS-DISTRICT" laten brengen. Dat is een voormalig industrieterrein, waar de oude fabrieken nu omgetoverd zijn in galleries, expositieruimtes, winkeltjes, gezellige restaurants met terrasjes. Het bijzondere is, dat deze oer-ongezellige gebouwen uit de tijd van Mao, nu door kleine aanpassingen, zich heel goed lenen voor deze bestemming. Het is een kunst-dorp geworden, waar je dagenlang kunt rondslenteren. Niet alles is een streling voor 't oog! Ook in dit land wordt er heel wat afgeprutst, was onze conclusie.