Leesvoer voor de Paasdagen. - Reisverslag uit Beijing, China van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu Leesvoer voor de Paasdagen. - Reisverslag uit Beijing, China van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu

Leesvoer voor de Paasdagen.

Blijf op de hoogte en volg Els

10 April 2009 | China, Beijing

Het is tijd voor enkele beknopte krantenberichten en de daarbij behorende duizelingwekkende cijfers.

6 April j.l is er een grootschalig gezondheidsplan voor heel China gepubliceerd. Het 10 jarenplan voorziet in een basis-gezondheidssysteem voor zowel stads- als plattelandsmensen! Om dit te realiseren zal er 850 biljoen Yuan (=$124 biljoen) uitgetrokken worden om alle 1.3 biljoen Chinezen een "veilig, efficient en goede service" te garanderen. De autoriteiten hebben aangekondigd in de komende 2 jaar in de meest afgelegen gebieden 2.000 streekziekenhuizen en 5.000 stadsziekenhuizen te bouwen.
Vanaf 1949 verschafte de overheid elke Chinees gratis medische hulp, maar in de jaren 80 veranderde dit systeem geleidelijk door de economische ontwikkelingen. Ook de gezonheidssector ging hier in mee en er ontstond een gat tussen de plattelands- en stadsgezondheidszorg, met als gevolg dat 't voor veel arme mensen te duur werd om naar een arts te gaan. Miljoenen gezinnen zijn genoodzaakt om een deel van hun, toch al niet grote inkomen, opzij te leggen om i.g.v. ziekte medische hulp te krijgen. Aan de andere kant betalen zij niet voor verzekeringen, maar daar komt dan nu verandering in, want in het nieuwe gezondheidsplan is ook een medische verzekering opgenomen.
Als dat gerealiseerd is, hoeven mensen zoals mijn goede vriend Yu Bao in het tehuis, die aan zijn been geopereerd moet worden, niet te wachten op een donatie, in dit geval van de Nederlandse Vereniging, of erger; worden zij nooit geholpen.......!
Dit gehele plan kost de overheid in eerste instantie veel geld, maar men hoopt, dat door dit nieuwe verzekeringsplan de mensen hun opzij-gezette-centjes-voor-nood nu gaan uitgeven en doordat ze op den duur een kwalitatief beter leven krijgen, meer gaan consumeren.

Aanstaande maandag gaan voor autobezitters in Beijing de nieuwe vervoersregels in, dat betekent dat de auto's met kentekenplaten eindigend op een te bepalen nummer, 3 maanden lang, één vaste dag in de week, niet mogen rijden. Iedere 13 weken schuift 't een dag op en 't systeem eindigt op 10 april 2010. Daarna zal óf een nieuwe periode aangekondigd worden óf men gaat nog strengere regels invoeren óf 't gaat van de baan, maar dat laatste geloof ik niet. Deze regelinvoering is alleen al als voorbeeldfunctie van belang!
Door deze maatregel wordt het totaal aantal auto's op de weg (3.6.miljoen) met 930.000 per werkdag gereduceerd.
Bij de vorige proefperiode kwam dat neer op 14.7% minder vervoer en volgens officiële metingen is o.a. daardoor de lucht in Beijing kwalitatief beter geworden. Ik neem 't aan, hoewel ik nog nooit zo vaak mijn haar heb moeten wassen als hier!
Om deze restrictie te ontduiken, schaffen de rijken echter een 2e auto aan. Niet bepaald netjes, vind ik.

Dat China niets bespaard blijft w.b.de gevolgen van de economische crisis blijkt o.a uit een artikeltje, dat ik vanmorgen las:
Meer dan 225 miljoen! van de 800 miljoen boeren zijn inmiddels migranten (zwervende arbeiders), waarvan 140 miljoen buiten hun omgeving werken. Velen trekken naar de grote steden, waar geen of nauwelijks passend werk te vinden is. Kommer en kwel voor miljoenen arme sloebers.

Groot voorpagina-nieuws deze week:
De aardbeving in Italië. Uitgebreide artikelen met meerdere foto's van ontredderende mensen tussen de puinhopen op zoek naar hun dierbaren. Dit is zo verschrikkelijk om mee te maken. De angst, het verdriet, het verlies, de pijn; te erg voor woorden.

China heeft niets met Pasen, althans ik heb nog geen enkel gekleurd of verstopt ei gezien, laat staan een Paashaas.