Draken Boot Festival & World Cup - Reisverslag uit Beijing, China van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu Draken Boot Festival & World Cup - Reisverslag uit Beijing, China van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu

Draken Boot Festival & World Cup

Blijf op de hoogte en volg Els

14 Juni 2010 | China, Beijing

Heel China ligt plat!
Vanwege het Dragon Boat Festival, de op één na grootste Nationale Feestdag, zijn scholen en kantoren minimaal 3 dagen gesloten.
Het Draken Boot festival is een herinnering aan een 2000 jaar geleden gebeurtenis en gedenkt de dood van een Chinese held, Qu Yuan.
Hij verdronk zich uit protest tegen de corrupte heersers. In een poging Qu Yuan te redden, sloegen de bewoners op trommels en gooiden zij rijstballetjes in 't water om zo de vissen te verjagen en te voorkomen dat het lichaam werd opgegeten.

Op Dragon Boat Festival, ieder jaar op de 5e dag van de 5e Chinese maand, worden er drakenboot-races gehouden. De versierde 10 meter lange boten hebben prachtig uitgesneden en geverfde drakenkoppen en staarten. Op 't ritme van grote trommels racen de roeiers, aangemoedigd door 't gebrul van duizenden toeschouwers, naar de finish. Op die dag eten de mensen tzung tzu: rijstballetjes met vlees in bamboebladen.

Ook de World Cup legt 't leven lam.
Cinezen blijken enorme voetbal-fanaten te zijn en plannen vakantie en vrije dagen om geen wedstrijd te hoeven missen. Met 't tijdsverschil kost dat wel de nodige nachtrust.

Afgelopen vrijdag organiseerde de manager van Lanson Place een "FIFA WORLD CUP Opening Party" met veel wijn, coctails, bier en hapjes. In voetbalshirts en met toeters en vlaggen keek jong en oud naar de wedstrijd Zuid-Africa-Mexico.Als één grote familie, met vele nationaliteiten, schreeuwden we bij iedere overtreding, corner en goal.
Vooral bij 't mannelijk personeel van Lanson Place stijgt de voetbalkoorts en zij houden ons continu op de hoogte van 't wel en wee van 't Nederlands elftal. Zij menen zelfs, dat wij gaan winnen!!
Vanavond gaan we naar 'n locatie in 't centrum, waar de Nederlandse Vereniging in Peking een dakterras heeft afgehuurd. Dat wordt één grote, oranje happening!..............mits het 'n overwinning wordt, maar dat kan toch niet anders?
Hup Holland!