Mossen en zwammen - Reisverslag uit Peking, China van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu Mossen en zwammen - Reisverslag uit Peking, China van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu

Mossen en zwammen

Blijf op de hoogte en volg Els

30 Maart 2011 | China, Peking

Mos! Mos! Mos!

Mos is mooi en niet mooi!
Ik heb een soort haat-liefde verhouding met mos. Mos hoort n.l. niet in mijn gazon, maar solitair kan mos schitterend zijn.

Wij hebben de niet mooie variant en dus een flinke verticuteermachine aangeschaft en bij de eerste behandeling 30! kruiwagens mos afgevoerd(zie foto grasberg). Het moet nog minstens 3 à 4 keer behandeld worden, want wij wilen er een supermooi Engels gazon van maken, in tegenstelling tot veel anderen die gras prima vinden zolang het maar groen is.
Het mos bij onze buren Jan en Roosje is werkelijk prachtig: een gedeelte van hun tuin is een echte mostuin (zie foto's). Een juweeltje! Als groene donsdekentjes liggen de verschillende mossen tegen elkaar. Een oase.
Tegenover ons huis ontdekte ik een boom vol enorme grote zwammen (zie foto's). De boom zal hoogstwaarschijnlijk ten onder gaan, maar intussen genieten we van de pracht van die paddestoelen.

Dit is voor ons het eerste voorjaar in Kalmthout en we laten ons iedere dag verrassen door alles wat groeit en bloeit in de tuin. Ik probeer een tuinboek bij te houden om alle nieuwe groeisels te noteren, maar ook alles wat kruipt en vliegt, de broedsels en ook het dierenleed. Gisteren weer een koolmeesje dood in het gras gevonden. Snik, snik.
Ik vrees dat de schapen en Gijs de geit dit jaar niet terug komen.Jammer, want ze waren zo gezellig. Misschien toch een paar kippen nemen?

Tot de volgende keer.