Tuinieren en de keerzijde! - Reisverslag uit Kalmthout, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu Tuinieren en de keerzijde! - Reisverslag uit Kalmthout, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu

Tuinieren en de keerzijde!

Blijf op de hoogte en volg Els

28 Mei 2018 | België, Kalmthout

Wie mij een beetje kent, weet dat ik niets liever doe dan tuinieren.
Op de knieën, met m'n handen in de aarde, is geen elk onkruidje veilig.
Weg ermee en zeker uit mijn gras.
Gras moet enkel gras zijn, zonder mos, zonder madeliefje of paardebloem.
Hoewel..........ik kom soms onkruiden tegen die zó mooi zijn dat ze mogen blijven, want wat is onkruid?

Een ongewilde plant op een bepaalde plaats. Meestal verwilderd en hinderlijk.

Sommige planten passen niet in een bepaalde siertuin, maar waar b.v. de klimop een schitterende haag is geworden, kan deze woekeraar metershoge gevels van gebouwen bedekken en dan moet je rigoureus ingrijpen.
En wat dacht je van de wingerd?
Een plant met een beeldschoon bloempje, maar oh wee als deze de kans krijgt om in jouw tuin ongestoord z'n gang te gaan.

En dus ga ik als het mogelijk is, elke dag met een mes op onkruidjacht, op de knieën en door niets en niemand gestoord........toch wel!
Ik ben een aantrekkelijke prooi voor alles wat vliegt, steekt en bijt.
Als een magneet trek ik ze aan en dus moet ik mij tegenwoordig goed beschermen tegen dit gespuis.
Eén steek en ik krijg meteen een flinke allergische reactie, zelfs van het miezerigste vliegje.
Op de laatste dag van onze vakantie in Portugal werd ik tijdens een etentje op een sfeervol terras in een prachtige tuin door zo'n rot mug op mijn enkel gestoken en heb 10 dagen met een 2 maal zo dikke voet gelopen plus daarbij het gevoel alsof ik in een emmer brandnetels zat.
Het kostte me ook nog eens mijn nachtrust.

Dazen zijn het allerergste. Die lui hoor je niet aankomen. Ze landen, zetten zich vast en bijten je voordat je ook maar iets in de gaten hebt
Geen stekers, want ze hebben geen angel, maar bloedzuigers.
Ik ben er als de dood voor. Een paar jaar geleden, tijdens het ochtendwandelingetje met Ciske, werd ik door zo'n monster gestoken en in een mum van tijd was mijn arm tot mijn schouder 3 x zo dik opgezet en belandde ik in het ziekenhuis. Ik voel nog de helse pijn.

Vorige week ook de eerste teek gescoord, zowel bij André als bij mij. Maar wij zijn inmiddels experts geworden in het verwijderen van die krengen. Ze krijgen nauwelijks de kans om zich te voeden met ons heerlijke bloed, maar het blijft oppassen, want ze kunnen veel ellende geven.

En toch doe ik niets liever dan tuinieren. Dus met het sterkste anti muggenspul op en een anti histamine pilletje moet het vandaag toch weer gaan lukken. Mij krijgen ze niet klein.
Desnoods trek ik een burka aan.



  • 29 Mei 2018 - 10:29

    Yolanda:

    Haha Els, stuur je even een foto zodra je jezelf in die burka gehuld hebt?
    Knap dat jij het gras helemaal onkruidvrij kunt houden. Ons gazon is inmiddels hoofdzakelijk begroeid met mos en omdat er veel konijntjes lopen, groeit er ook van alles waar ik niet om gevraagd heb. Bij onze vijver is trouwens spontaan een kamperfoelie op komen duiken, die nog fantastisch geurt ook ! En ook al is dit een spontane actie van de natuur, ik zie het als een mooi cadeautje! Hang er elke avond met mijn neus is, zó heerlijk als die ruikt!!!!

  • 29 Mei 2018 - 16:33

    Sandra Hartman:

    Ja Els heerlijk om in detuin te werken, maar dan wel zonder al die bijverschijnselen! Ik ben heerlijk elke dag op de kwekerij bij Remko bezig!

  • 01 Juni 2018 - 08:08

    Margriet:

    Ha die Els,
    Van de ene tuinvrouw aan de andere: smeer je in met Deet: is de beste remedie tegen al dat kleine kruipende, vliegende en bijtende spul!
    Ook hier barst het van de teken etc. Ik ben eveneens iedere dag in tuin en bos te vinden, wieden, knippen, zagen,snoeien...denk je dat je klaar bent, is het achter je rug weer helemaal aangegroeid ....pffff..en toch is het fijn om te doen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Els

Geboren in Leiden. Begonnen met reisverslagen toen wij in 2008 naar Beijing gingen. Daarna enthousiast doorgegaan toen we naar Belgë verhuisden.

Actief sinds 29 Mei 2008
Verslag gelezen: 757
Totaal aantal bezoekers 320759

Voorgaande reizen:

01 Januari 1970 - 19 Februari 2021

Toverhazelaars

14 Juli 2016 - 14 Juli 2016

manege

01 Augustus 2013 - 01 Augustus 2013

België.

03 Augustus 2012 - 03 Augustus 2012

België

30 Mei 2008 - 30 Juli 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: