Wandelen - Reisverslag uit Kalmthout, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu Wandelen - Reisverslag uit Kalmthout, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu

Wandelen

Blijf op de hoogte en volg Els

22 September 2020 | België, Kalmthout


Uit de brievenbus haal ik een enge blauwe envelop!, maar ook een krantje van ‘De Voorkempen’.
Dat blauwe ding leg ik ver weg, maar voor het landschapskrantje neem ik á la minute de tijd.
Met een espresso in het zonnetje lees ik over een actie om 10.000 bomen aan te planten, nieuw leven voor oude boerderijen, over historische hoeves, over knotbomen én over 4 georganiseerde wandeldagen door de Voorkempen.

Niet zomaar een paar uur ergens wandelen, maar deze route is een gedeelte van de GR5, hét Grote Route pad over lange afstand, speciaal gekozen vanwege hun schoonheid en rust.

De GR5 loopt van Hoek van Holland door de Alpen tot de Middellandse Zee; een tocht van meer dan 3000 km.

Zal ik……..?

Ik werd de afgelopen weken gekieteld door Claudia en Jacqueline, twee Beijingvriendinnen, die via hun weblog mij lieten smullen van al het moois op hun route Amsterdam – Arnhem. Zij deden die wandeling in etappes verspreid over meerdere weken.

Slim!

Dit is overigens de eerste bewegwijzerde ANWB wandelroute dwars door Nederland van Amsterdam door het Gooi, over de Utrechtse Heuvelrug, door de Zuidrand van de Veluwe naar Arnhem. Zonder dat ik deze route heb gelopen, denk ik dat dit één van het mooiste wandelpad is.

Mijn bridgevriendin Josée hield mij laatst via appjes op de hoogte van haar 6 daagse wandelvakantie door Limburg. Ook zó mooi!

Zal ik ……….?

Ik rij naar ‘Outdoor’ in Roosendaal, een schitterende zaak voor buitensporten en een alleraardigste verkoper neemt mij mee naar de wandel/bergschoenen afdeling.
Amai! Wat veel, maar ook zó onelegant.
“Heeft u zo iets ook in pump uitvoering?”
De deskundige man vraagt naar mijn ervaring (nul komma nul), mijn ambities, bekijkt mijn voeten en haalt blindelings de juiste schoenen uit het rek. De eerste zet is gedaan: ik stap de winkel uit met een paar stoere Lowa schoenen.

Inmiddels heb ik mijn eerste wandeling gemaakt en dat ging fluitend. Ik liep als een veertje, zo licht en soepel, een beetje e-shoes.

Claudia en Jacqueline zijn intussen aan hun volgend project begonnen:
Het Waterlinie Pad.
Een route van 350 km langs forten, dijken, sluizen en door prachtige plaatsjes.
Twee vliegen in één klap; wandelen door een prachtige omgeving en tegelijkertijd een beetje geschiedenis opsnuiven, want er valt veel te leren van deze historische monumenten.

Zal ik ooit in hun voetsporen treden?
Dat vraagt nog heel wat uurtjes lopen, maar ik ben geïnspireerd door de geveugelde uitspraken van mijn moeder:
“Waar een wil is, is een weg” en “Je bent nooit te oud om te leren”.

Ik ben weg!


  • 22 September 2020 - 13:22

    Joke VK:

    Wandelen is zo leuk! Wij zijn na het Pieterpad (Pieterburen - Pietersberg, Maastricht) enthousiast doorgegaan via vnl de GR 5 naar Nice. Zijn tot aan het Meer van Genève gekomen en ook al een stuk ‘tegemoet’ (vanuit Nice via Menton richting Noorden). Het laatste stuk (ong. 6 weken) hopen we volgend jaar te doen. Erik gaat volgende maand met pensioen en de eerste aanschaf, een nieuwe rugzak voor hem, is al gedaan. We hebben er zin in (alleen zit Covid nog in de weg - de kleine overnachtingsmogelijkheden in de bergen zijn niet conform de voorschriften

  • 22 September 2020 - 13:45

    Anneke:

    Nou Els, wat let je om die "stoute schoenen" aan te trekken.
    Een mooi begin in de Voorkempen?? Het vergt wel trainingen, maar inderdaad waar een wil is, is een weg.
    Wel handig als je een vast maatje hebt om mee te lopen.
    Succes hiermee!!!!

  • 22 September 2020 - 16:49

    Yolanda:

    Nou Els, je hebt een fantastische hobby ontdekt. Alleen in Nederland al valt er zóveel te wandelen. Wij zijn met mijn zusjes en partners met ons vierde LAWpad bezig. Veel plezier op je tochten!

  • 22 September 2020 - 17:01

    Marie-Louise:

    Dag Els,

    Wandelen is helemaal in! Prachtig om die verhalen te lezen waar die dames
    naar toe wandelen en overnachten en weer verder gaan. Goede schoenen zijn heel belangrijk,
    dus die aanschaf is de eerste zet en bij jullie in het park al oefenen.

    Onze dochter Esther heeft afgelopen zondag nog 10 km. met zoon Stef gelopen in Willemstad.
    Het weer was te warm ,maar ze hebben het volgehouden. Ik vind het zo knap van haar want ze heeft van jongsaf bronchitus.

    Wij lopen ook elke dag een uurtje en zijn sinds vandaag weer gaan zwemmen in heerlijk warm water bij
    de Roompot. Daar hebben we een abonnement maar lag even stil met de corona. Dus pakken het nu weer op.
    Veel succes Els en lieve groeten .

  • 22 September 2020 - 18:39

    Gerard Lascaris:

    Hallo Els. Zoals Joke hierboven al schreef het PIETERPAD.
    Een prachtig wandelpad door Nederland. Makkelijk te doen met het Pieterpad-boekje in de hand met alle aanwezigen. Wij hebben dit al jaren geleden gedaan. Rij maar een start/knooppunt en loop naar het volgende punt, vervolgens met het OV weer terug. Of eerst het OV en loopt naar je eigen auto. Zo kan je ook makkelijk in 2 dagen 2 etappes lopen.
    Je kan dit pad van Noord naar Zuid lopen maar ook andersom. Tip: er zijn zulke leuke kleine hotelletjes langs de route.
    Els, hoe dan ook, veel loop plezier !

  • 22 September 2020 - 20:52

    Jacqueline DVB:

    Wat goed dat je dit doet!! De schoenen inlopen is niet eens nodig, zo te lezen. Ik weet bijna zeker dat je ook gegrepen wordt door het wandelvirus. Nederland en België hebben zoveel te bieden voor de wandelaar. Ik ben benieuwd waar jouw schoenen je allemaal heen brengen. Ik ga je volgen (letterlijk, haha).

    Groetjes,
    Jacqueline

  • 22 September 2020 - 21:05

    Claudia :

    Hartstikke leuk Els. De schoenen zijn aangeschaft en nu aan de wandel! Het begin is er. Het zou leuk zijn als je een medewandelaar in de buurt hebt wonen. Net als Jacqueline ga ik je ook volgen hoor!!!!
    Groetjes Claudia

  • 23 September 2020 - 13:19

    Len:

    Els, weet je hoeveel vrienden in mijn omgeving blij met me zijn? Simpel, omdat ik degene ben, die al sinds 7 of 8 jaren maandelijks een meestal 3 uur durende wandeling organiseer in gebergten van fantastisch mooi Andalusië. Ondanks dat sommige wandelingen erg pittig zijn (niets is er plat zoals in Nederland) alsook reden, dat een aantal vriendinnen het helaas hebben laten afweten vanwege knie of heup, is het iedere keer weer een lust om én genoten te hebben van de prachtige natuur én je lichaam een boost gegeven te hebben, want het bewegen is het belangrijktste, zowel voor body als mind.
    Un abrazo muy fuerte!!! Len



  • 26 September 2020 - 15:18

    Ella Quirijns:

    Goed bezig, Els! Als je de 80 van de Langstraat nog eens gaat lopen, kom ik je zeker aanmoedigen :)

  • 28 September 2020 - 11:31

    Margriet:

    Dit is zo leuk!
    Wat goed dat je ermee gestart bent. Als je om de hoek zou wonen, had je nu een wandelmaatje, want dit wil ik al heel lang. Helaas heb ik tot op heden hiermee niet kunnen starten. Iedereen druk ,druk en met golfactiviteiten en zo komt het er gewoon niet van. Maar wie weet.... in het verleden heb ik wèl heel wat kilometers afgelegd en altijd enorm genoten. Al wandelend zie je zoveel meer.
    Mijn gasten zijn veelal wandelaars en ik hoor de mooiste verhalen !
    Supergoede actie dus!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Els

Geboren in Leiden. Begonnen met reisverslagen toen wij in 2008 naar Beijing gingen. Daarna enthousiast doorgegaan toen we naar Belgë verhuisden.

Actief sinds 29 Mei 2008
Verslag gelezen: 526
Totaal aantal bezoekers 318826

Voorgaande reizen:

01 Januari 1970 - 19 Februari 2021

Toverhazelaars

14 Juli 2016 - 14 Juli 2016

manege

01 Augustus 2013 - 01 Augustus 2013

België.

03 Augustus 2012 - 03 Augustus 2012

België

30 Mei 2008 - 30 Juli 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: