Verloren maandag - Reisverslag uit Kalmthout, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu Verloren maandag - Reisverslag uit Kalmthout, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu

Verloren maandag

Blijf op de hoogte en volg Els

11 Januari 2021 | België, Kalmthout

Het viel me vanmorgen op dat er al vroeg een rij wachtende mensen stond bij de plaatselijke bakker. Een langere rij dan gebruikelijk in deze Corona tijd en iets later schoot het me te binnen:

Verloren maandag!

Lundi perdu of wel verloren maandag is traditie getrouw de maandag na 3 Koningen, althans in de provincie Antwerpen.
Het verhaal gaat dat in een ver verleden op die dag de ambtenaren hun eed aflegden. Er werd die maandag niet meer gewerkt en dus als verloren beschouwd.
Men maakte er een feestdag van en het volk werd getrakteerd op een goedkoop vleesbroodje.

Vandaag vliegen de worstenbroodjes en appelbollen over de toonbank. en doen de bakkers dus goede zaken. maar voor veel ondernemers is het nog steeds droefenis. Hun deuren blijven voor onbeperkte tijd gesloten, terwijl ze zo graag weer aan de slag zouden gaan.

En dit weekend is in België de grens van 20.000 Corona overledenen overschreden. Ik steek een kaarsje op voor al die mensen die een dierbare zijn verloren.

Blijf gezond en zorg goed voor elkaar!

• 11 Januari 2021 - 09:51

Anja:

Mooi Els!

• 11 Januari 2021 - 11:45

Yvonne De Haas:

Els, een goed idee om er een feestdag van te maken. Die Belgen weten hier van te genieten. Nu weer even een lichtpuntje en dan maar weer even doorbijten. De coronaweg is nog lang. Toch moeten we hier doorheen. Lekker naar buiten en genieten van je omgeving. Het wachten is op de prik.

• 11 Januari 2021 - 11:59

Leni:

Leuk deze geschiedenis te lezen.

Blijf veerkrachtig en gezond!

• 11 Januari 2021 - 12:30

Marja Brouwer:

Mooi verhaal Els, vooral het feit dat ze na de eed niet meer aan het werk gingen. Blijkbaar dachten ze: een goed begin is het halve werk!

• 11 Januari 2021 - 12:44

Rob G:

Leuk verhaal en ik zou ervan profiteren Els... lekker zo'n Belgisch worstenbroodje ;-) . Koffietje erbij .. voila !
    De werknemers hebben alvast de eerste vrije werkdag van het jaar in de pocket - gelijk al in de tweede volle week ... een veelbelovend jaar dus !

• 11 Januari 2021 - 17:13

Claudia:

Mooi verhaal Els!

• 11 Januari 2021 - 17:30

Thea:

Ja, leuk verhaal, Els. Ik had hier nooit over gehoord.

• 11 Januari 2021 - 19:01

Jacqueline :

Wat een leuk “weetje” weer. Ik had er nog niet eerder van gehoord.
    “Verloren maandag” klinkt niet vrolijk, maar zo’n worstenbroodje of appelbol is dan wel weer prettig.
    Misschien een idee om zo’n versnapering ook maar op “Blue Monday” - dit jaar op 25 januari a.s. - in te voeren om die dag een beetje draaglijk te maken.