Gefladder - Reisverslag uit Kalmthout, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu Gefladder - Reisverslag uit Kalmthout, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu

Gefladder

Blijf op de hoogte en volg Els

12 Juni 2022 | België, Kalmthout

Gefladder

Na een zonnig en gezellig logeerweekend van Teresinha en Rebecca en hun honden volgt voor mij een dagje ‘niets doen’.

Verstand op nul, even geen geroezemoes en dus neem ik een boek en koester me met een kopje koffie in de zon, genietend van het geluid van zacht zoemende bijtjes, van zingende vogels en van de eekhoorn die elke dag de stukjes brood van de voederschaal pikt.

Mijn stoel heb ik strategisch buiten de tuinkamer gezet om de zwaluwen niet te storen, want het vogelpaar van vorig jaar heeft een aantal dagen geleden hun oude nest teruggevonden en is van plan om daar weer een gezinnetje te stichten.

Ze hadden de dikke pech kunnen hebben dat wij hun onderkomen hadden geruimd, want zwaluwen laten dagelijks een enorme hoeveelheid vieze rommel achter en ze hebben n.b. hun liefdesnestje in de nok van onze tuinkamer gebouwd, waar we in de zomer graag eten.

Maar ik koester dat jong gebroed en neem de troep die ze van bovenaf laten vallen voor lief. Een kwestie van keuzes maken.

Dit prachtige vogeltje staat overigens op de Vlaamse rode lijst en is dus een beschermde vogel.

Het is zelfs verboden om hun nesten opzettelijk te beschadigen of weg te halen en dus laten ook wíj ze zoveel mogelijk met rust en nemen we andere sluiproutes om naar buiten en binnen te gaan.

Om hun afnemende aantal weer op te krikken, wordt er subsidie verleend aan degenen die meewerkt aan het in stand houden van de zwaluwkolonie; broedt er een zwaluw bij je huis, dan wordt je gastvrijheid beloond met € 25 voor 1 nest, € 40 voor 2 nesten en voor 3 of meer nesten loopt het op tot € 60. Een alleraardigste geste.

-------------------------------------------------

Onze garage blijft ook een tijdje hermetisch gesloten, want in de rieten krans aan één van de deuren zien we ineens een flinke dot mos en veertjes.

Met mijn verrekijker kan ik vanaf de 1e verdieping de mama vogel zien. Ze zit daar op haar gemak, veilig, hoog en droog op haar 5 eieren.

Noodplan 2: via een andere poortdeur en de tuin sluipen we nu naar binnen.

We vermoeden dat het een heggenmus is en ik duim en bid dat de katten (van andere buurtbewoners!!!) dit lieve musje met rust laten, want zoals ik al zei:

jong gebroed moet je koesteren!

Ik schrik ineens op van een zwaluw die rakelings langs mij heen vliegt en de flatseflats net naast mij dropt. Met dank!

Ze is vast op zoek naar takjes om het nest nog mooier te maken dan vorig jaar.

Dat wordt een Belle Villa.

• 12 Juni 2022 - 22:25

Yolanda:

Wat geweldig om dit prachtige voorjaarsgebeuren zo van dichtbij te kunnen volgen. Geniet van jullie vogelparadijsjes!

• 13 Juni 2022 - 04:47

Yvonne De Haas:

Zo dat is nu de derde keer dat ik probeer je te antwoorden. Een verkeerd knopje en de tekst is weer verdwenen. Nu dus wat beknopter
    Leuke vogel genoegens beschrijf je. Genieten toch, ondanks de rommel. En jij kan er nog rijk van worden. Ha, ha

• 13 Juni 2022 - 09:46

Leni Lustig:

Wat ontzettend leuk om deze logé's te hebben om het huis en in de tuin.
    Geniet ervan.

• 13 Juni 2022 - 10:45

Irma Q:

Hahaha, nog even en je kunt je eigen huis en tuin niet meer in. Maar wel heel schattig, dit nieuwe leven en hoe jullie ermee omgaan. Wij zaten gisteren in de tuin en zagen aan de andere kant van de sloot 2 kleine vosjes. Wat is de natuur toch rijk.

• 13 Juni 2022 - 17:32

Claudia Arxhoek:

Wat een heerlijk verhaal Els! Ik zie het helemaal voor me. Manoeuvrerend tussen alle nieuwe bewoners op zoek of er ergens nog een plekje voor jou is in de zon om te genieten van een koffie. Het is een heerlijk jaargetijde.

• 13 Juni 2022 - 22:42

Corry Langezaal:

Dit is heel herkenbaar. Op ons terras nestelden de zwaluwen zich in de lampen, met als gevolg dat er af en toe een flatsje op de bezoekers vielen. Maar het meest opmerkelijke was hun nestje in de hoek van onze slaapkamer: heel lief dat gefladder boven je bed, maar je beddengoed moest vaker gewassen worden. Dus kwam er een muggenhor! Ik kreeg soms medelijden met hen als ze toch probeerden binnen te komen.

• 16 Juni 2022 - 22:05

Rob G.:

Mooi verhaal Els. Leuk al die broedsels zo om jullie heen. De vogels hebben een onweerstaanbare voorliefde voor de mooiste plekjes, dat zie je maar weer

Verslag uit: België, Kalmthout

Toverhazelaars

Dat kleine plaatsje Kalmthout, net over de grens heeft naast zijn prachtige natuurgebied 'De Kalmthoutse Heide' ook zijn vermaarde arboretum.

Het is één van de oudste en meest gevarieerde bomen- en plantentuinen in België.

Het hele jaar door kun je je laten verrassen door alles wat bloeit, groeit en geurt.

Een leuk weetje: Het arboretum heeft met de Hortus Botanicus in Leiden een samenwerkingsverband.

In januari en februari is de hamamelis de grote trekpleister. Nog een weetje: het arboretum heeft de grootste collectie hamamelissen van heel Europa. Ahum!

Deze toverhazelaar staat nu in volle bloei en dus...................ging ik met 3 vriendinnen naar die prachtige tuin waar we ons vergaapten aan al die bloeiende hamamelissen in -tig kleuren van felgeel naar oker en roodbruin .

Hoe sprookjesachtig zal het daar vorig weekend geweest zijn; elk takje bedekt met een laag sneeuw en de kleuren van al die bijzondere bloempjes tegen een strak blauwe lucht.

MOOI!

maar nu werd ik nog meer ontroerd door de schoonheid van duizenden sneeuwklokjes.

Die eenvoud van dat schijnbaar fragiele witte bloempje in de winterkou. Zo mooi!

Nooit geweten dat er honderden variëteiten bestaan.

En dan die prachtige helleborissen (witte kerstroos).

Die zacht groen/witte kleur!!!Daar word ik lyrisch van.

Trouwens ook van alle mooie hebbedingetjes in de Arboretum winkel! Zo exclusief en apart.

In april is het arboretum één grote wolk van bloesems,

in mei staan alle rododendrons in bloei en in juni staat de tuin vol met de meest prachtige rozen.

Genoteerd in de agenda!

Het werd een heerlijke middag, ook even Corona vergeten.

www.arboretumkalmthout.be