Oude Rijners - Reisverslag uit Kalmthout, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu Oude Rijners - Reisverslag uit Kalmthout, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu

Oude Rijners

Door: Els

Blijf op de hoogte en volg Els

13 November 2023 | België, Kalmthout

Oude Rijners!

Zes meisjes, meiden, dames en inmiddels vrouwen op respectabele (ahum) leeftijd ‘vierden’ gisteren weer hun jaarlijks samenzijn, reünie, noem het kletsdag.

We moeten even terug naar 1973……..oeps, alweer 50 jaar geleden.

Ieder van ons verliet het ouderlijk nest (ik woonde al op kamers) en vonden op de Oude Rijn, hartje Leiden, ons droomstekje.

Stel je voor: een schitterend groot huis met 9 leegstaande kamers.

Zoek maar uit!

Wat een bofferds.

We borrelden, kookten, aten in de gemeenschappelijke keuken, discussieerden over wereldse zaken en gingen uit in Pardouza en Minerva.

Er werd gelachen, gehuild, gefeest en het huis werd van lieverlee voller en drukker door aanloop van vriendjes, soms blijvend, maar vaak ook van korte duur.

En dan komt er, in de lijn der verwachting, voor elk van ons behoefte aan een iets meer gestructureerd leven en zo verliet de één na de ander het “Oude Rijn nest”.

Deze dames-op-leeftijd hebben ieder op zich een bewogen, soms heftig, bijzonder leven achter de rug.

Voor alle zes verliep het in de achterliggende jaren verrassend, met ups-and-downs, maar that’s life!

We hebben elkaar nooit losgelaten, delen nog steeds lief [e-38] leed en gisteren kreeg onze kletsdag nog een extra mooi tintje:

Margreet, beeldend vormgever, exposeert momenteel in Wijchen, vlakbij Nijmegen en wij kregen een schitterende rondleiding van haar. Zij kan als geen ander haar werken zo boeiend toelichten en dat maakte dit uitje heel bijzonder. Thanks Margreet!

(margreetvandermeij.nl)

Zo waren wij met elkaar weer een dag in onze “Oude Rijn” bubbel, even de wereld om ons heen vergetend.

Wat mogen wij ons gelukkig prijzen op wat het leven mooi maakt.

Helaas geldt dat niet voor alle mensen!

Iedereen zal zich realiseren dat de tijd waarin wij leven minder stabiel is geworden.

Onbekommerd genieten kan zomaar omslaan.

Carpe Diem!

Koester je gezondheid, geniet van de natuur om je heen, breng tijd door met wie je dierbaar is en probeer er te zijn voor wie jou nodig heeft.

• 13 November 2023 - 13:05

Yvonne De Haas:

Els je uitstapje met de Rijners was weer succes begrijp ik. Leuk dat je dit met ons deelt. Leuk dat de groep zo hecht is. Blijf genieten van elkaar. Yvonne de Haas

• 13 November 2023 - 13:36

Margriet:

[e-1f618] Wat heb je dit weer beeldend beschreven, Els.

Als lezer ervaar je wat een warme groep vriendinnen jullie zijn.

Prachtig om dit te koesteren.

• 13 November 2023 - 13:59

Margreetuitwijchen:

Mooie lieve woorden, Els! Sluit me er helemaal bij aan

Geweldig dat jullie hierheen kwamen. Tijd en ruimte om elkaar uitgebreid te ontmoeten én aandacht voor de tentoonstelling! Super om dat met elkaar te kunnen delen!

Dankbaar voor en blij met jullie [e-1f60d]

Liefs, Margreet

• 13 November 2023 - 14:29

Claudia :

Bijzonder hoor, zo’n lange en hechte vriendschap.

Je hebt zo gelijk, carpe diem!

• 13 November 2023 - 14:47

Thea Heijmans-Duivenvoorde :

Wat een ontzettend leuk en vrolijk bericht van je Els, kunnen we nu wel gebruiken met al wat die narigheid om ons heen….

Koester … al die mooie momenten en hartelijke groetjes voor jullie beiden, Thea

• 13 November 2023 - 16:34

Marie Louise Jongeneelen:

Lieve Els,

We lezen je leuk verhaal van 50 jaar geleden. Wat was het voor jullie een gezellige tijd. Ook wij kijken af en toe terug op onze jeugdige jaren.. Pierre en ik zijn op Gran Canaria. We genieten van de heerlijke warme zonnestralen al is het wel heet hier 28 gr.

We doen rustiger aan, wandelen, lezen, bussen of de taxi, dan komen we nog overal. Verder veel animatie in het hotel en de tuin is prachtig.

We wensen je Els en Andre veel groeten en ook enkele zonnestraaltjes toe.

Pierre Marie Louise Jongeneelen

• 13 November 2023 - 20:52

Jacqueline :

[e-1f49d] Ik wens jou en je vriendinnen na een halve eeuw vriendschap nog veel mooie en gezellige momenten in de tweede helft van de eeuw.

Liefs [e-38] groeten

• 14 November 2023 - 15:53

Ellen Van Leuven :

Lieve Els, wat prachtig om jouw verslag te lezen over jullie kletsdag! Zo bijzonder, dat jullie elkaar al 50 jaar omarmen [e-1f60d]! Dit zijn weer prachtige, nieuwe herinneringen!

Veel liefs, Ellen.

• 14 November 2023 - 23:33

Yolanda :

Ja Els, wat was het weer een mooie dag hè. Ik voel me bevoorrecht om een van deze zes te zijn! Jullie zijn me zeer dierbaar [e-2764]️ liefs, Yolanda

• 17 November 2023 - 15:24

Marianne:

Lieve Els,wat heb je deze 50 jarige hechte vriendschap weer mooi beschreven,zo warm en dankbaar!!!

Hoop dat jullie nog heel lang van en met elkaar kunnen genieten!

Kus van je zus!

Marianne

Verslag uit: België, Kalmthout

Toverhazelaars

Dat kleine plaatsje Kalmthout, net over de grens heeft naast zijn prachtige natuurgebied 'De Kalmthoutse Heide' ook zijn vermaarde arboretum.

Het is één van de oudste en meest gevarieerde bomen- en plantentuinen in België.

Het hele jaar door kun je je laten verrassen door alles wat bloeit, groeit en geurt.

Een leuk weetje: Het arboretum heeft met de Hortus Botanicus in Leiden een samenwerkingsverband.

In januari en februari is de hamamelis de grote trekpleister. Nog een weetje: het arboretum heeft de grootste collectie hamamelissen van heel Europa. Ahum!

Deze toverhazelaar staat nu in volle bloei en dus...................ging ik met 3 vriendinnen naar die prachtige tuin waar we ons vergaapten aan al die bloeiende hamamelissen in -tig kleuren van felgeel naar oker en roodbruin .

Hoe sprookjesachtig zal het daar vorig weekend geweest zijn; elk takje bedekt met een laag sneeuw en de kleuren van al die bijzondere bloempjes tegen een strak blauwe lucht.

MOOI!

maar nu werd ik nog meer ontroerd door de schoonheid van duizenden sneeuwklokjes.

Die eenvoud van dat schijnbaar fragiele witte bloempje in de winterkou. Zo mooi!

Nooit geweten dat er honderden variëteiten bestaan.

En dan die prachtige helleborissen (witte kerstroos).

Die zacht groen/witte kleur!!!Daar word ik lyrisch van.

Trouwens ook van alle mooie hebbedingetjes in de Arboretum winkel! Zo exclusief en apart.

In april is het arboretum één grote wolk van bloesems,

in mei staan alle rododendrons in bloei en in juni staat de tuin vol met de meest prachtige rozen.

Genoteerd in de agenda!

Het werd een heerlijke middag, ook even Corona vergeten.

www.arboretumkalmthout.be