Verkeer - Reisverslag uit Peking, China van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu Verkeer - Reisverslag uit Peking, China van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu

Verkeer

Blijf op de hoogte en volg Els

28 Juli 2008 | China, Peking

Vanmorgen in de China Daily gelezen, dat de maatregel om de verkeerscapaciteit te minimaliseren door de ene dag de auto's met even en de andere dag die met oneven kentekennummers te laten rijden, blijkbaar niet voldoende is. Er wordt nu voorzichtig de suggestie gelanceerd om alleen de auto's met kentekennr. eindigend met het cijfer overeenkomstig de datum, op de desbetreffende dag te laten rijden. Uiteraard geldt dit niet voor taxi's en 'n taxi kost hier bijna niets.
Zo'n eventuele nieuwe maatregel wordt eerst a.h.w. als 'n ballon opgelaten om de reactie te peilen om vervolgens van de één op de andere dag van kracht te laten gaan. Geen gezeur, regel is regel. Dat is vergeleken bij ons wel andere koek.

Door deze maatregel zullen er zeker weer mensen de fiets pakken. Dat kan leuk worden, want 't is nu al 'n zooitje. Afgelopen zaterdag scheelde 't een haar of ik had dit berichtje niet meer kunnen schrijven.
(Mijn moedertje-lief zou, als de lieverd nog zou leven en mij gezien had, gebeden. "Elzepiep, wees toch voorzichtig!")
Ik moet toegeven: ik was bij 't oversteken van een mega-plein even in gedachten. Dat kun je je hier never/nooit permiteren. Ik heb 'n auto nog nooit zo dicht langs zien scheuren. Er zat vast 'n Chinees engelbewaardertje op m'n schouder, hè mam?
Even later, nog steeds op de fiets, kon ik net op tijd zo'n afschuwelijke vieze fluim van 'n Chinees ontwijken! Toch 'n paraplui opzetten, zoals veel Chinese dametjes doen?
De tijd gaat voor ons dringen, want a.s zondag vliegen wij terug (mijn visum is nog steeds niet in orde, maar alles komt goed, zeggen ze hier).