Nou vooruit, nog ééntje............. - Reisverslag uit Beijing, China van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu Nou vooruit, nog ééntje............. - Reisverslag uit Beijing, China van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu

Nou vooruit, nog ééntje.............

Blijf op de hoogte en volg Els

01 Augustus 2008 | China, Beijing

Beijing komt steeds meer in de sfeer van de Olympische Spelen, alles wordt “strak getrokken” en de security wordt aangescherpt.
Niet alle maatregelen zijn even geweldig. Om de dag mogen rijden met de auto is een van de maatregelen.
Je vraagt je af of deze maatregel echt bijdraagt aan een schonere lucht. De drukte op de wegen lijkt n.l. nog steeds gelijk. 25 procent van het wagenpark bestaat uit auto’s van de overheid en die mogen wel op alle dagen blijven rijden! Zo zijn er nog meer groepen uitgezonderd, b.v. ambassade-auto’s en uiteraard taxi's. En er zijn veel mensen die gwoon hun nummerplaat wisselen.

Sommige van onze favoriete restaurants zijn nu al gesloten tot na de Olympische Spelen en de Paralympics. Deze restaurants/bars liggen op een locatie die om allerlei redenen, niet passen in het beeld van wat de regering in gedachte heeft voor de indruk die ze willen maken op het buitenland. Zo zijn er ook heel veel kleine, gezellige terrasjes verdwenen, waarschijnlijk omdat die 'n wat rommelige indruk gaven. Jammer en ........dom!
Veel fietsenstallingen verdwijnen of zijn verplaatst naar ondergrondse ruimten.

Privé bezoeken aan het Holland Heineken Huis ( HHH) zijn, heb ik gehoord, nogal kostbaar. We dachten eerst dat iedereen in en uit kon lopen om daar gezellig een biertje te drinken, maar zo gemakkelijk schijnt het niet te zijn, maar aangezien DSM één van de hoofdsponsors is, hopen wij op een soepel entree.

Banners/vlaggen en bloemen verschijnen nu langs vele wegen en auto-snelwegen.
De hele stad wordt versierd en netjes gemaakt, voor zover dat al niet het geval was.
Er zijn 40 miljoen potplanten !!gekweekt en worden nu met de hand overal in perken en gazons geplant. Mócht er onverwachts iets mee gebeuren door overvloedige regen of juist uitdroging, dan staan er nog eens 20 miljoen in reserve.
Het Tian’amenplein wordt overdadig versierd met bloemen en sculpturen, een mini birdsnest enz.
Veel Beijingers lopen nu al met speciale O.S.- T-shirts. Overal zijn vrijwilligers te vinden en te herkennen. Jong en oud is er bij betrokken.
Wegen zijn opnieuw geasfalteerd en rioleringen vernieuwd.
Palen met bovengrondse kabels zijn vervangen door moderne lantarenpalen met ondergrondse leidingen.
Constructie- bouwplaatsen zijn inmiddels stilgelegd en netjes weggewerkt.
Fabrieken, ook die ver buiten Beijing staan, zijn al stilgelegd of moeten binnenkort sluiten (er zijn so wie so niet veel fabrieken meer in de stad).
Vrachtwagens voor constructiematerialen mogen nu ook ’s avonds en ’s nachts de stad niet meer binnen. Veel arbeiders zijn voor een lange (onbetaalde!) vakantie naar huis gestuurd.
Bedelaars zijn uit het stadbeeld verdwenen.
Nieuwe shopping malls (daar zijn er al zoveel van!)zijn geopend.
Niet zover van ons, grenzend aan het Chaoyang Park, is Solana geopend. Een laagbouw shopping mall in Frans-Italiaanse stijl met mooie winkeltjes, terrasjes, restaurants, bars enz. Geweldig leuk en gezellig. Nog niet het hele complex is klaar maar wel het grootste deel. Op vrijdag-, zaterdag- en zondagavond speelt er een liveband op een groot podium op het centrale plein. Gratis toegankelijk en grote trappen dienen als zitplaatsen.
Overal in de stad en de parken staan levensgrote TV-schermen opgesteld, waarop straks de Spelen kunnen worden gevolgd.
In Sanlitun (barstreet) zijn meerdere nieuwe shopping malls geopend. Hier is ook een grote Apple-store gekomen en een super grote Adidas winkel.(men zegt: 's werelds grootste) Ook hier natuurlijk een levensgroot tv scherm.
Tijdens de opening komt er door de hele stad heen op 29 plaatsen een groot vuurwerk gedurende ongeveer 15 minuten.
In de avond schijnt de verlichting van de Watercube en het Bird Nest spectaculair te zijn.
De aanrijroutes zijn mooie grote avenue’s waar ze in Parijs van op zouden kijken.
Alles gaat in het groot en quadraat en met al dat BIG, GROOT, HOOG, VEEL EN DRUKTE om me heen, verlang ik soms weleens naar RUST EN NIKS en naar mijn cocon.

De nieuwe metrolijnen zijn klaar en in gebruik genomen zonder problemen. Het moderne kaartjes-systeem werkt hier prima, meteen vanaf de eerste dag. Voor twee of drie yuan (= 20 eurocent!)koop je een plastic kaartje aan de kassa of uit de automaat, waarmee je naar het perron kan. Bij het verlaten van de metro steek je het kaartje weer in de gleuf en het kaartje wordt opgegeten, zodat er ook nergens weggegooide tickets te zie zijn.
Geen moeilijk O.V. systeem.
De expres trein naar het vliegveld is inmiddels ook geopend. Voor 3,5 euro ben je in 15 minuten van het vliegveld in het CBD (Central Business District) in de stad.

De stad ziet er met de dag mooier uit. De keerzijde is wel dat de sfeervolle oude buurtjes steeds meer verdwijnen. Gelukkig weet Josée, mijn persoonlijke gids, er nog wel genoeg te vinden.
We draaien ons hand er niet voor om, om van west naar noord, zuid of oost BJ te fietsen. We weten prima onze weg te vinden tot in de kleinste wijkjes. Gisteren fietsten wij met 5 dames dwars door de Hutongs, gingen even in een onooglijk, piepklein restaurantje buiten lunchen,kwam ineens een Japanse t.v.ploeg langs en vroeg of ze ons mochten filmen en intervieuwen voor een programma in Japan over de O.S. We zullen de reportage nooit te zien krijgen, maar dit was enig!