Nog 3 dagen Beijing - Reisverslag uit Beijing, China van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu Nog 3 dagen Beijing - Reisverslag uit Beijing, China van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu

Nog 3 dagen Beijing

Blijf op de hoogte en volg Els

27 November 2008 | China, Beijing

De volgende krantenknipsels wilde ik jullie toch niet onthouden:

Op dit moment liggen er nog altijd 1.272 baby's , waarvan 2 in kritieke toestand, met
niersteenproblemen ten gevolge van het melamine schandaal, in het ziekenhuis. In totaal waren meer dan 53.000 baby's het slachtoffer.

De aardbeving van 12 mei heeft meer dan 69.000 mensenlevens gekost, 374.000 mensen gewond en miljoenen zijn dakloos.
Meer dan 1 miljoen (!) families zijn nog altijd verstoken van een goed onderdak, terwijl naar verwachting dit de koudste winter in Sichuan wordt. Er zal $440 biljoen! geinvesteerd worden in de wederopbouw. Er zijn 19,065 van de bijna 70.00 doden geïdentificeerd.
1.363 scholen (= slecht 41% van het totale aantal) zijn nu opgeknapt of zijn nog in de fase van herstel. Er liggen nog duizenden doden onder de puinhopen.

En dan nog wat "kleinere" berichten:
1)Door aanhoudende regen zijn in de Hainan provincie 10 mensen gedood en zeker 50.000 geëvacueerd.(18 nov.)
2)In Beichuan, ook een provincie dat zwaar getroffen is door de recente aardbeving, zijn 8 mensen gedood en meer dan 300 gewond door landverschuiving.(20 nov.) Een piepklein berichtje ernaast: De typhoon "Hagupit" heeft in de provincie Guangdong 't leven gekost aan 5 mensen en 8 miljoen mensen! min of meer door getroffen.
3) Alweer een klein bericht: Door een breuk in een kabel van een brug in aanbouw zijn 11 arbeiders omgekomen en 12 gewond.(25 nov.)

En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Wat mij opvalt is, dat zo'n klein bericht als hierboven bij ons groot voorpagina nieuws zou zijn. Daarmee wil ik aantonen dat China een waanzinnig groot land is met een enorm groot aantal inwoners.
Als ik de China Daily lees, zou ik 't moeten vergelijken met alle Europese kranten bij elkaar.
Maar ik lees gelukkig minstens net zoveel vrolijke en leuke artikelen in de krant.

Dit was voorlopig mijn laatste schrijven. Wij zijn hier nog 2 dagen(snik, snik) en komen, zoals 't er nu naar uitziet, eind januari weer terug. Dan zal de ergste kou weer verdwenen zijn.