Zomaar voor de gezelligheid - Reisverslag uit Beijing, China van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu Zomaar voor de gezelligheid - Reisverslag uit Beijing, China van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu

Zomaar voor de gezelligheid

Blijf op de hoogte en volg Els

16 April 2009 | China, Beijing

Als de wilgenkatjes uitgebloeid zijn, krijg je met een beetje wind, dit effect! Het leek wel of wij, op 1e Paasdag, door een sneeuwbui fietsten.

Beijing mag dan een miljoenenstad zijn met ultra-moderne sky-high gebouwen, er zijn ook heel veel grote prachtig, aangelegde parken. Als ik al deze oases zou willen bezoeken, heb ik wel een extra jaartje nodig. Ze liggen mooi verspreid door de hele stad, worden prachtig onderhouden door een leger van tuinmannen en straatvegers en wat zo grappig is: er wordt daar door jong en oud van alles gedaan.
's Morgens vroeg komen de eersten voor hun dagelijkse Taichi-oefeningen, een typisch, Chinese Kong-Fu achtige sport.
Er wordt gedanst, gezongen, gekaart, Mahjong gespeeld. Ze zijn zeer behendig met diabolo's en shuttles.
Dan zijn er de "verhalenvertellers", de zwaardbeoefenaars, de sierlijke waaierdansers en niet te vergeten de kalligrafeerders, die met enorme grote kwasten, gedompeld in water, de kunst van de kalligrafie op tegels oefenen, vaak onder grote belangstelling. Allemaal leuk om te zien, zeker nu het lente is.

O, ja, stond ik deze week in een bomvolle metro, opgepropt tussen tientallen Chinezen, zie ik ineens op een videoscherm onze aller Anky v. Grunsven. Haar optreden tijdens de Olympische Spelen, de huldiging, de tranen van blijdschap, zelfs haar verbazing over waar haar echtgenoot na afloop was ("Leuk, dat jij daar was!"); het werd uitgebreid vertoond.
Alhoewel ik zelden naar de t.v. kijk, zag ik gisteren een documentaire over de bloemenveiling van Aalsmeer. Het ging m.n. over de super moderne, snelle manier van veilen, de prachtige veilinghallen en haar belangrijke plaats in de wereld w.b. de bloemenindustrie. Zo'n positieve uitzending kan in een land als China geen kwaad, zou ik denken.
De voorbereidingen voor Koninginnedag zijn hier al in volle gang; een receptie op de ambassade, waar je speciaal voor moet worden uitgenodigd en een Koninginnenach met bitterballen, oranje-bitter en uiteraard Heineken!