Sneeuw, regen? U zegt 't maar! - Reisverslag uit Beijing, China van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu Sneeuw, regen? U zegt 't maar! - Reisverslag uit Beijing, China van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu

Sneeuw, regen? U zegt 't maar!

Blijf op de hoogte en volg Els

15 November 2009 | China, Beijing

Wel, die Chinezen hebben ons voor de 2e keer in 't ooitje genomen. Door manipulatie kunnen zij 't laten sneeuwen!!!! Een hele rare gewaarwording.
In verschillende noordelijke provincies is deze week de zwaarste (spontane!!) sneeuwval geweest sinds 1949: Economische schade 652 miljoen dollards, 9.000 ingestorte gebouwen, 190.000 hect. oogst verloren, 158.000 mensen geëvacueerd en minstens 160.000 mensen onderweg gestrand. Dat zijn nog eens aantallen, hé!
Op dit moment (15 nov.) is het beestachtig koud in Beijing door een snijdende wind, maar 'n strakblauwe lucht.
Nu pas beginnen de bomen hun bladeren te verliezen en alles wat valt, wordt direct door een leger van vegers weggehaald. Handmatig, hè,
met zo'n heksenbezem, niets geen elektische blazers.
Ook de vuilophalers met hun torenhoge, opgestapelde karretjes gaan voor dag en dauw, weer of geen weer, op pad. Een bikkelhard bestaan.
Toen eergisteren heel Beijing onder een pak sneeuw lag en ik om 7.00 uur s morgens uit het raam keek, zag ik minstens honderd mannen en vrouwen sneeuwruimen.Ik heb geen ene sneeuwschuiver gezien.
Overal worden mensen voor ingezet.
Waar wij verkeersborden plaatsen, zetten zij mensen neer! Zelfs bij kruispunten met stoplichten staan extra verkeersregelaars met een vlag en fluitje om 't sein te geven om over te steken.