Namaak! - Reisverslag uit Beijing, China van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu Namaak! - Reisverslag uit Beijing, China van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu

Namaak!

Blijf op de hoogte en volg Els

01 December 2009 | China, Beijing

Neppers!

Als frequente bezoekster van de Silk Market weet ik, dat ik voor 100% genept word. Alles is namaak en daar zijn de Chinezen supergoed in. Wat je maar kunt bedenken, 't wordt hier in China gecopieërd, van kleding tot meubels, van telefoons tot antieke boedha's.
Veel dingen zijn niet van echt te onderscheiden, maar 't meeste is van typisch Chinese makelij en dat is synoniem aan LELIJK.
Het ergste wat ik tot nu toe ben tegen gekomen, zijn de plastic kerstbomen. Zó verschrikkelijk lelijk! Paarse, rode, witte, gele.........het doet pijn aan je ogen. Dan worden ze ook nog opgetuigd met knipperende, gekleurde lampjes en spuuglelijke kerstballen.

Maar 't kan nog gekker: in de lokale groente- en vleeshal, waar ook veel expats hun boodschappen doen, kocht ik laatst Italiaanse pasta, Bolognese saus en een verse truffel van enkele grams. Ik liet 'n jongeman (n.b. een Italiaanse restauranthouder), die daar op dat moment ook zijn inkopen deed, de truffel ruiken en hij zei met een verheerlijkt gezicht: Delicious!!
André kreeg 'n idee: we nemen de tartufo mee naar onze vriend Sauro Angelini, een alleraardigste Italiaan, waar wij regelmatig gaan eten. We vroegen hem de beste, verse pasta te maken met onze geschaafde truffel. Het werd risotto, werkelijk heerlijk, maar ...we aten 'n nep-truffel!
De truffels worden hier in grote hoeveelheden gevonden, maar hebben kraak nog smaak! Om dat op te lossen, voegen ze er 'n truffel-geur/smaak aan toe en klaar is Kees!
Wederom in 't ooitje genomen! Wel knap gedaan, want zelfs die Italiaan dacht dat het 'n top-kwaliteit truffel was.

A.s. zaterdag vliegen wij naar Dehli om daar op uitnodiging een bruiloft mee te vieren. De feestelijkheden duren 4 dagen en beloven spectaculair te worden.
Ik zal er zeker verslag van doen.

O, herinneren jullie nog dat verhaal van mijn krukjes op de Panjiayuan Market? Nou, sinds kort worden daar dezelfde krukjes te koop aangeboden!!
Ik heb een trend gezet, ha, ha !