Beijing meets Kalmthout - Reisverslag uit Kalmthout, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu Beijing meets Kalmthout - Reisverslag uit Kalmthout, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu

Beijing meets Kalmthout

Blijf op de hoogte en volg Els

13 Juli 2011 | België, Kalmthout

Een warm weerzien van vrienden uit Beijing!
Hoe dierbaar om zoveel lieve mensen hier in Kalmthout te mogen begroeten.
Het is alweer een jaar geleden dat André en ik Beijing verlieten en het leek mij leuk om onze China-vrienden uit te nodigen voor een dagje Kalmthout.Sommigen zijn net als wij voorgoed terug, anderen waren met verlof en spijtig genoeg waren een 10-tal verhinderd, deels vanwege een volle agenda, deels omdat ze momenteel in Beijing zijn.
Wat deze dag zo bijzonder maakte, is dat wij allemaal het "Beijing-gevoel" delen. We hebben er allemaal moeten wennen, onze weg moeten vinden, samen lief en leed gedeeld, veel, heel veel leuke dingen gedaan, zoals Mahjong gespeeld,gefeest, gefietst, uitstapjes gemaakt,van het luxe leventje genoten, geschilderd......We waren een hechte groep in een mega-stad en we verbaasden ons over de gewone, dagelijkse, maar toch typisch Chinese gewoontes. En we mochten genieten van hoogtepunten als de Olympische Spelen, de 60-jarige verjaardag van de Republiek, Chinees Nieuwjaar en nog zoveel meer. Ook heel bijzonder om de super snelle ontwikkeling in het Verre Oosten mee te maken, de enorme verschillen tussen extreme rijkdom en vreselijke armoede, de behulpzaam- en betrokkenheid bij de aardbeving, maar het was vooral ook de gastvrijheid die wij als buitenlanders ontvingen,waardoor wij ons zo welkom voelden.

Het was een feestje om hier met elkaar (19 man/vrouw/kids)te zijn.
De zon liet ons nauwelijks in de steek, dus de hele dag easy buiten.
De kids nemen tegenwoordig hun laptop overal mee naar toe en maakten in de hal hun eigen internetcafé. We hebben ze niet meer gehoord!
André en ik werden enorm verrast door originele cadeaus. Te gek!
Hoewel wij bijna alles voor het diner hadden voorbereid en klaargezet, was de spontane hulp van Hans zeer welkom.
Bij binnenkomst zag ik deze kookfanaat al likkebaardend naar de grill en oven kijken en toen ik met de anderen een wandeling ging maken, bood Hans spontaan aan om iets lekkers met de paprika's en courgette-uit-eigen-tuin te doen.Waauw! wat kan die man koken!

Sommigen waren hier met verlof en gaan weer terug naar Beijing, één familie gaat eind juli voor een paar jaar naar Japan (lucky people) en de anderen hebben met weemoed afscheid genomen van Beijing en kijken, net als wij, met heel veel genoegen terug op een fantastische tijd.
We ervaren het allemaal als een cadeautje en doordat we in den vreemde zo close waren, zijn wij friends-for-ever geworden.
THANKS!