SNOEIEN IS BLOEIEN! - Reisverslag uit Kalmthout, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu SNOEIEN IS BLOEIEN! - Reisverslag uit Kalmthout, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu

SNOEIEN IS BLOEIEN!

Blijf op de hoogte en volg Els

18 Juni 2011 | België, Kalmthout

Waarom snoeien?

Een boom wordt meestal gesnoeid om er een bepaalde vorm aan te geven of hem nog beter te laten groeien. Maar vaker is de reden dat hij te groot wordt. Nou ja, een boom wordt niet te groot, maar staat dan meestal op de verkeerde plaats en dat is het probleem.
Onze beuken moesten om die reden flink aangepakt worden en aangezien snoeien een heel specifiek vak is én omdat André niet meer zo lenig is om in bomen te klimmen, hebben wij deze klus door boomverzorger Peter K. laten doen.

Wat een fascinerend beroep is dat! Peter legt ons uit wat je wel en wat je perse niet mag doen met een boom, want rigoureus snoeien is vaak synoniem aan boomverminking.
Kijk goed naar de boom en probeer zijn specifieke schoonheid te behouden.

Waar je niet met de hoogwerker kan komen, zul je als boomsnoeier moeten klimmen en dat vereist de nodige veiligheidsmaatregelen.
Peter neemt ruim de tijd voor al zijn voorbereidingen; alles nachecken, want één slordigheidje kan al fataal zijn.
Met de BIG SHOT, een soort katapult, schiet hij nauwkeurig tot wel 35 meter hoog een koord om een tak in de boom.
Dan hangt hij zich vol met 'n lijnklem, beenband, een gordel met bevestingingspunten, een lijnremanker(een eenvoudig toestel waarmee je tot 7 ton boom kan opvangen) en een lochjack om in de boom te kunnen balanceren.
Hij trekt zijn handschoenen aan, doet zijn helm op, hangt de kettingzaag aan zijn gordel en klimt dan als een aap omhoog.
Hoogtevrees moet je niet hebben!
Takken zo groot als bomen komen aan lijnen naar beneden. Wij helpen Peter door met al onze krachten de takken te sturen, zodat ze geen andere struiken en planten in hun val beschadigen.
De zijtakken zaagt en knipt André door en ik sjouw alles naar de zijkant op één hoop.
We vormen een goed team: zagen, knippen, sjouwen.
Peter heeft het inmiddels erg warm gekregen; zweetdruppels staan op zijn gezicht. Even een verkwikkend glas water en hij wijst ons op een boom met eelt en een andere met een enorm kankergezwel. Geen zorgen, niks aan het handje, daar lijden bomen niet onder, maar pas op als ze aan bloedziekte lijden. Dan zijn de rapen gaar.Zo'n zieke boom kan snel andere bomen aantasten en moet met zorg door een specialist behandeld of verwijderd worden.
En dan vertelt hij van een dame in Brasschaat, die een prachtige oude eik in haar tuin heeft staan en die in het leven van haar dochter een prominente rol heeft gespeeld. Het meisje picknickte onder de eik, speelde er met haar poppen, maakte daar haar huiswerk, dronk er later een glas wijn met haar vriendinnen.........de eik en zij, zij en de eik!
De dochter is vorig jaar overleden en de eik is sinds kort ziek; boeldziekte.
Ik kan jullie verzekeren dat Peter geen watje is, maar een stoere, stevige kerel, die er zeker van is dat de boom voelt dat zijn maatje er niet meer is.
Peter werd ingeschakeld om de boom te redden; een bijna onmogelijke en zeer kostbare klus, maar een mooie missie.

Dan ineens een noodkreet en een vloek! André heeft zich in zijn vinger geknipt.(waarom zijn die Gardena-scharen zo vlijmscherp?)
Ai, dit ziet er niet leuk uit. In de auto naar de dokter, die liever een speciale verbindingsmethode gebruikt dan hechten.
SNOEIEN IS BLOEDEN!

Voorlopig kan hij beter het tuingereedschap laten voor wat het is, maar geen nood: André heeft zich sinds kort ook weer op het schaken gestort. Degenen die hem kennen, weten wat dat betekent: uren en uren op de p.c schaakspellen uitproberen incl. een stapel boeken van Max Euwe erbij.(doet mij denken aan een teek die zich vastbijt en niet meer loslaat).

Groeten van Els.