Dag vol moois! - Reisverslag uit Kalmthout, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu Dag vol moois! - Reisverslag uit Kalmthout, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu

Dag vol moois!

Blijf op de hoogte en volg Els

17 Oktober 2011 | België, Kalmthout

Om de mooie zonsopgang op deze wellicht laatste fraaie herfstdag te fotograferen, had ik de wekker gezet en liep ik het bekende "rondje-met-'t-hondje" nog half in het donker om die schitterende kleuren vast te leggen.
Ik schiet soms vol van al dat moois. Je hoort de stilte, de opkomende zon kleurt de velden, je ziet bomen in een schakering van roze en oranje en ik kom tijdens een wandeling van een uur niemand of niks tegen!
Ja toch! Tot mijn stomme verbazing en grote vreugde zag ik onverwachts de conturen van 3 reeën.
We hadden ze al maanden niet meer gezien en waren bang dat ze op de vlucht geslagen waren. Boze tongen beweerden zefs dat ze waren afgeschoten.
En nu zag ik ze weer richting ons huis lopen, helaas te ver om ze te fotograferen .Nu maar hopen dat ze het komende jachtseizoen overleven.

_______________________________________

Nog steeds onder de indruk van al die fraaie paddenstoelen in en om ons erf, besloten André en ik mee te doen aan "een wandeling met gids op zoek naar paddenstoelen".
Om 10.00 u. stonden we klaar, gewapend met camera, paddenstoelengids, spiegeltje en witte zakdoek.
Zo'n 18 andere enthousiastelingen, waaronder 6 kinderen, lieten zich meevoeren in het rijk der paddenstoelen.
Ze vormen ook echt een eigen rijk, want het zijn geen planten en geen dieren.
Felgekleurd of juist heel onopvallend, één meter groot of slechts enkele millimeters, aangenaam geurend of stinkend, maar allemaal even fraai.
Wat kwamen wij zoal tegen?
Een berkenzwam, aardappelbovist,kastanjeboleet,geel-witte Russula, vliegenzwam, lansteelfranjehoed, tonderzwam, gele knolamoniet, plooivlieswaaiertje, fopzwam, stinkzwam...etc.
De schoonheid van al deze organismen is al heel bijzonder, maar de gevarieerdheid in soorten is zó groot dat een mensenleven te kort is om ze allemaal te leren kennen. Er zijn ongeveer 5.00 soorten in Midden-Europa!

______________________________________

Na deze leerzame wandeling op de Kalmthoutse Heide reden Teresinha en ik nog even naar Stabroek waar de Open Kasteeldagen werden gehouden.
In kasteel Ravenhof was een alleraardigste tentoonstelling van het Kunstinitiatief én er was een verkoop van overtollige boeken afkomstig van de plaatselijke bibliotheek.
Zet Teresinha in een boekwinkel en je hebt de eerstkomende uren geen kind aan haar (lijkt in dit opzicht sterk op haar vader). Smullen dus en met een tas vol fraaie boeken gingen we terug.
En de rest van de dag.....lezen natuurlijk!

Oei, wat een gezwam. Dat krijg je van al die paddenstoelen.

Groet, Els.