Ups en downs in de natuur. - Reisverslag uit Peking, China van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu Ups en downs in de natuur. - Reisverslag uit Peking, China van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu

Ups en downs in de natuur.

Blijf op de hoogte en volg Els

01 April 2012 | China, Peking

Waren we niet allemaal verrast toen we al heel vroeg de eerste sneeuwklokjes en crocussen zagen bloeien?
Januari was eigenlijk te warm, waardoor de natuur behoorlijk in de war was.
Het leek een milde winter te worden totdat de abnormale strenge vorstperiode toesloeg.
Twee weken onafgebroken strenge vorst!
Het gaf ons 't ouderwetse wintergevoel, de schaatsen gingen uit 't vet, we droomden over de elfstedentocht, maar intussen had de natuur het erg moeilijk.
Alles wat al een beetje van de vroege lente had geproefd, kreeg het zwaar te verduren en nu pas is duidelijk te zien hoeveel schade de vorst heeft veroorzaakt.
Ons rozenbed met meer dan 150 witte rozen (sneeuwwitjes) lijkt helemaal verloren; alles bevroren!
Onze meterslange Sarcacoca met z'n heerlijke geurende bloemetjes zien bruin i.p.v. goen.
En of de vijg en druif het overleefd hebben.........?

Maar terwijl ik dit schrijf word ik continu afgeleid door een boomkleverspaartje dat druk bezig is om van het houten vogelnestje waar ik op uitkijk een super liefdesnestje te maken.Er is echter nog een koolmeesstelletje dat ook op dit fraaie onderkomen aast. Stiekem vliegt één van hen het hokje in en smijt dan zonder gêne alles wat de boomklever naar binnen heeft gebracht naar buiten.
Toch denk ik dat de boomklevers het gaan winnen van de koolmeesjes en dan zal het een villa worden; een Belle Villa.
Die prachtige vogeltjes hebben een tomeloze energie, vliegen de hele dag af en aan met veertjes, bladeren en mos. Een vloerbedekking? misschein zelf een behangetje?
Dan is er nog een duiven-echtpaar dat onze carport met rieten dak wel een uitgelezen plek vindt om een fraai nestje te bouwen voor hun gezinsuitbreiding.
De auto moet de komende tijd maar buiten staan.
Ik kan uren kijken naar dit gedoe en voel mij net een vogelspotter, maar wat is het moeilijk om ze te fotograferen en wat heb ik een mateloze bewondering gekregen voor de man achter de website: Vogeldagboek. Google maar eens en meld je aan; ik word er iedere keer weer blij van!

Geniet van de lentekriebels, van het gebroed en het jonge groen.

Els.

P.s. de foto met de schitterende witte rozen zijn van vorig jaar!