Doe eens een dagje en een gezonken schip. - Reisverslag uit Kalmthout, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu Doe eens een dagje en een gezonken schip. - Reisverslag uit Kalmthout, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu

Doe eens een dagje en een gezonken schip.

Blijf op de hoogte en volg Els

01 September 2013 | België, Kalmthout

Samen met een vriendin uit de Clinckenburgh in Oegstgeest, die alweer enkele jaren geleden met manlief naar het oosten des lands is verhuisd, had ik een dagje gepland om het "Haagse "op te snuiven.
Ellen is een geboren en getogen Wassenaarse en alhoewel ik een echte Leidse ben, kwam ik vroeger ook heel vaak in Den Haag, omdat de familie van zowel vaders- als moederskant uit Den Haag kwam en dus was dit voor beiden een heel bekend weerzien.
Ellen nam de trein uit het oosten, ik reed vanuit Kalmthout naar de residentie en spraken om 12.00 u. af op een terras, maar stelde het kopje koffie toch even uit, omdat we ons nog net op het nippertje konden aansluiten voor een rondleiding van "Beelden aan 't Voorhout".
Een 20-tal beelden van de hedendaagse beeldhouwkunst uit Rusland staat tentoongesteld op het Lange Voorhout en wij luisterden aandachtig naar de gids die ons met veel enthousiasme en gedegen kennis de diepere betekenis van de kunstwerken uitlegde. Niet alles kon ons bekoren, maar ons werd duidelijk gemaakt wat de kunstenaars met hun werken wilden uiten en vertellen.
Pulchri Studio verzorgt deze rondleiding en wij lunchten op deze zonnige dag in de binnentuin van dit prachtige gebouw aan het Lange Voorhout.
Een Beijing-vriendinnetje, die inmiddels ook weer terug is in Nederland, attendeerde mij op het Dames Lees Museum, waar zij nu vrijwilligster is.
Het is één van de grootste particuliere bibliotheken in Nederland opgericht in 1894, nu gehuisvest in een fraai historisch pand aan het Nassauplein. Vrouwen kregen in die tijd geen toegang tot openbare ruimtes en uit nood is deze bibliotheek ontstaan.
In een huiselijke sfeer kun je hier als lid hele oude, maar ook hedendaagse boeken lenen.
Er restte ons nog maar weinig tijd om rond te kijken op de antiek-en boekenmarkt op de Lange Voorhout. Heerlijk snuffelen tussen boeken waar je zo hebberig van wordt, maar tegelijkertijd beseft dat die echt niet meer in je overvolle boekenkast passen.
En dan al dat zilver! Ik moet mij zó beheersen en inhouden.
Ellen en ik nemen na een dag vol cultuur afscheid van elkaar en ik rij naar Leiden om samen met Teresinha gezellig ergens te gaan eten. Het wordt een late zomerse avond met haar vrienden op een terras aan het water. Genieten in het kwadraat!
Dit alles ging vooraf aan een werkelijk schitterende vaartocht door de Haagse wateren 2 weken terug.
Een lieve collega/vriendin uit Oegstgeest vierde haar verjaardag met zo'n 30 vriendinnen en had een rondvaart door Den Haag georganiseerd.
Wist echt niet dat Den Haag zoveel water heeft.
Tijdens deze rondvaart worden door zeer deskundige vrijwilligers de meest smeuïge verhalen verteld uit de rijke geschiedenis van het Koninklijke Den Haag en als de gastvrouw dan ook voor de nodige Prosecco en macarons de Paris zorgt, dan is dit weer genieten op niveau.
Leiden, Den Haag...........I love these towns!
Welke stad volgt? Suggesties? Vorige week is de Nederlandse tweemaster "Astrid" voor de kust van Ierland vergaan.
Vóórdat Teresinha een jaar naar Australië ging, heeft zij tijdens haar studie Italiaanse Taal & Cultuur samen met haar studiegenoten een reis gemaakt naar Sicilië. En tijdens die reis hebben zij gevaren op de
"Astrid".
"Een prachtige boot, mam".
Geschokt was zij toen vorige week het schip met zijn complete inboedel voor de Ierse kust verging.
Gelukkig konden alle opvarenden gered worden.
En nu hebben vandalen het schip ook nog brutaal leeggeroofd.
"Dit is toch vreselijk, mam?

http://www.tallshipastrid.nl

  • 01 September 2013 - 21:50

    Natasja:

    Mooi reisverslag, Els. Ik heb het wederom met plezier gelezen.
    Tja welke stad volgt, als je dat aan mij vraagt dan schiet mij onmiddellijk Parijs te binnen!
    23 jaar geleden (ik was toen 18 jaar oud) was ik gedurende 1 jaar au-pair in het hartje van Parijs. Sindsdien voelt het steeds weer als thuiskomen wanneer ik daar ben. Eind oktober gaan we weer een paar dagen genieten. Even terug in de tijd, alleen nu niet meer in m'n eentje maar met ons gezinnetje :)

  • 01 September 2013 - 21:50

    Yolanda:

    wat is het leven toch vaak mooi, hè Els!

  • 02 September 2013 - 11:59

    Anneke:

    Bespeur ik nu wat heimwee naar ons mooie Holland? zoek je specifieke steden in Nederland?

    Volg zelf het programma Vlaanderen vakantieland met veel interessante steden en
    prachtige omgevingen.
    Met de auto of de trein naar Berlijn is misschien ook een optie?
    Genoeg om van te genieten!!!






  • 02 September 2013 - 19:08

    Hans:

    Hoi Els
    Je kent het leidje toch van Sjaak Bral;
    Oh,Oh Den Haag ,stad achter de Duinen,etc.
    Bovendien heeft Den Haag heel veel mooie parken ,vooral de kant van Scheveningen.(Er is ook een Route)

    Ja, en voor Leiden hoef je mij niet meer enthousast te maken,dat ben ik al.//////////////

    Als de dames hier een dagje weg gaan dan staat Breda op1 en Den Bosch op2.
    Ben vorig weekend naar Maastricht geweest ,ook gevaren op de Maas en lekker gegeten.(Top)

    Vr. Gr. uit Leiden

  • 03 September 2013 - 15:38

    Marion Simonis:

    Leuk verslag els. Het spreekt me des te meer aan omdat wij vorig jaar sept. ons Jubileum (10e keer) "Knusse Zussen Fietsdagen" daar gehouden hebben. Het was mijn beurt dit te organiseren, en aangezien ik nog 3 jaar in het Statenkwartier gewoond heb, bekend terrein. Wij troffen de tentoonstelling van de Afrikaanse kunst (leuk voor onze Carla) en fietsten ook (natuurlijk) naar Scheveningen. Die Beelden aan Zee is helemaal top! Dan natuurlijk vis eten aan de haven bij "Simonis" etc. etc. Cafe Juliana ook zo leuk in het centrum en perfekt Indisch eten (adres Rutten). We sliepen in Wassenaar zodat we toch nog een gevoel hadden dichter bij ons mams te zijn, je weet wel.
    Ben het met een van de reakties totaal eens: Maastricht is een grote aanrader. Internationale stad, alllure, veel cultuur (oa Bonnafante). ongekende mooie en gezellige terrassen, goed bier en gastvrije mensen. Groet vanuit een zonnige Moezel.

  • 04 September 2013 - 16:07

    Marianne Floor:

    Hoi Els,
    Wat heb je het allemaal weer mooi beschreven.
    Ik had je vorige week al gemaild over Berlijn. Zeker een aanrader!
    Maar Nederland heeft ook hele mooie steden. Den Bosch, Roermond, Utrecht en hier in de buurt zijn Zutphen en Deventer ook heel erg leuk.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Els

Geboren in Leiden. Begonnen met reisverslagen toen wij in 2008 naar Beijing gingen. Daarna enthousiast doorgegaan toen we naar Belgë verhuisden.

Actief sinds 29 Mei 2008
Verslag gelezen: 716
Totaal aantal bezoekers 321554

Voorgaande reizen:

01 Januari 1970 - 19 Februari 2021

Toverhazelaars

14 Juli 2016 - 14 Juli 2016

manege

01 Augustus 2013 - 01 Augustus 2013

België.

03 Augustus 2012 - 03 Augustus 2012

België

30 Mei 2008 - 30 Juli 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: