De Oude Rijn Club - Reisverslag uit Kalmthout, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu De Oude Rijn Club - Reisverslag uit Kalmthout, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu

De Oude Rijn Club

Blijf op de hoogte en volg Els

17 Mei 2014 | België, Kalmthout

Ik neem jullie even mee terug in de tijd.
Het is zomer 1974.
Mijn vriendin Carla en ik wonen in Leiden op kamers, maar zijn al een tijdlang op zoek naar een grotere woonruimte.
Via via horen wij dat er meerdere kamers te huur zijn in een groot herenhuis op de Oude Rijn. Wij zijn er als de kippen bij, zijn zo blij al een kind met een grotere kamer op top locatie en het klikt meteen met de andere nieuwe bewoners. Het wordt een vrolijk meidenhuis.
In de gemeenschappelijke keuken is altijd iemand waar je je verhaal aan kwijt kunt, er worden gezellige maar soms ook zware gesprekken gevoerd, er zijn troostende woorden wanneer er 'n liefde uitgaat en er wordt regelmatig gezamenlijk geborreld, gekookt en gegeten.
Dan verlooft en trouwt de eerste, anderen gaan samenwonen en na enkele jaren zijn alle 7 kamergenootjes uitgevlogen, maar.............we verliezen "De Oude Rijn Club " never uit het oog. We blijven elkaar zien op feestjes, partijen, etentjes, we organiseren een jaarlijks Oude Rijn uitje............. we zijn een super hechte groep gebleven.
En wat heeft elk van ons in al die jaren veel mee gemaakt. Met ups and downs hebben we allemaal onze eigen weg gevonden.

Nu, exact 40 jaar later zijn de 7 meisjes van de Oude Rijn Club een kleine week in Spanje geweest. Ellen heeft n.l. een huis in de buurt van Malaga en nodigde ons al meerdere malen uit om 't jaarlijkse uitje bij haar in Spanje te vieren. Een leuk plan, maar onze drukke agenda's lieten dat tot op heden niet toe, totdat dit jaar ineens iedereen er tijd voor kon vrijmaken. Datum geprikt, tickets geboekt en dan op 11 mei zitten we 's avonds laat met elkaar aan de wijn op het terras van een typische Spaans huis in het achterland van Malaga...........alsof we aan de keukentafel op de Oude Rijn zitten en het is 3.00 u. als we ons mandje induiken.
We hebben 2 auto's gehuurd en sjezen naar de mooiste plekjes, Ronda bijvoorbeeld. Het stadje is prachtig gelegen op een klifachtige rots boven het dal van de Rio Guadalvin. Mensen komen vooral voor de beroemde brug Puente Nuevo, waarvan je op verschillende punten de diepte in kunt kijken. Adembenemend! Wat een schoonheid.
Bij het het wakker worden zie ik Liesbeth, Margreet en Lunette in het zwembad liggen. "Kom op, Els, als je eenmaal dóór bent is het zó lekker!" Dank je de koekoek; ik wil badwater als ik ga zwemmen en geen gebibber, maar de druk en de priemende ogen zijn te groot Tot je enkels gaat 't nog, tot de knieën is al minder leuk, maar tot de navel is een kwelling, maar ik laat me niet kennen en onder een zekere dwang doe ik wat er van mij verwacht wordt. Applaus!
De volgende dag staat Malaga op het programma, maar als we op het zonovergoten terras onder de sinaasappel- en mandarijnenbomen lunchen met wat rosé's, besluiten we om bij het zwembad te blijven liggen. Zelfs om 's avonds naar een restaurant te gaan zijn we te lui. Ellen, onze gastvrouw, tovert met wat ze aan lekkers in huis heeft een heerlijke maaltijd en dan wordt het door diepzinnige gesprekken bij volle maan weer een latertje.
Malaga, de geboortestad van Picasso, is een heel plezierige stad. Er is de laatste jaren veel geld, tijd en energie geïnvesteerd om van een eenvoudige havenplaats een kosmopolitische stad te maken.
Je kunt er prima winkelen, maar het heeft ook op cultureel gebied het nodige in huis.
Onze club van 7 splitste zich om enerzijds te shoppen en anderzijds het Picasso museum te bekijken en genoten daarna met elkaar van heerlijke tapa's.
Op de laatste dag brengen we Carla, Margreet en Liesbeth 's morgens naar de airport en Ellen, Lunette, Yolanda en ik proeven nog even van het mondaine Marbella. Samen met de nicht van André, die daar met manlief al -tig jaren woont, lunchen we aan het strand en dan moeten ook wij snel inchecken.
Ik kijk terug op een ongelooflijke mooie week, een week met een lach en een traan en voel mij rijk om zulke lieve, dierbare vriendinnen te hebben. Vriendinnen voor het leven! Het was een hernieuwde kennismaking.
Dank Ellen, dat wij door jouw gastvrijheid dit met elkaar mochten beleven. We prijzen ons gelukkig met elkaar!





  • 17 Mei 2014 - 22:37

    Margreet:

    Goed beschreven Els!
    Een prachtig verslag hoe we elkaar leerden kennen en hoe deze week verlopen is....
    het heeft ons verrijkt!
    Hou van jullie, meiden!

  • 18 Mei 2014 - 07:32

    Natasja:

    Prachtig verhaal, Els. Ik zie het helemaal voor me. En heel bijzonder om na 40 jaar nog altijd zo'n innige vriendschapsband te hebben!

  • 18 Mei 2014 - 09:46

    Sandra:

    Hoi Els, alsof ik er zelf bij geweest ben, ik zie inderdaad alles voor mij, zie jou bibberend het zwembad ingaan! En aan de rose zitten. Toen we samen in Leiden waren heb je ook de woning aan de oude Rijn laten zien, waar jullie zo'n geweldige tijd gehad hebben!!
    Jammer genoeg gaan we elkaar deze keer niet ontmoeten, heb ik het helaas te druk voor gehad. A.s donderdag ga ik weer terug naar Beijing, maar 2 september kom ik weer terug dus hebben we dan weer nieuwe kansen om elkaar te ontmoeten.
    Liefs Sandra

  • 18 Mei 2014 - 11:21

    Lunette Van Der Mei:

    Lieve Els,

    Mooi geschreven en helemaal waar. Het was een heerlijke week met inderdaad een lach en een traan. En dat is nou precies waar het in een vriendinnengroep om gaat. Elkaars vreugde EN elkaars verdriet delen. Zeker als je langere tijd met elkaar doorbrengt, besef je weer eens hoe uniek een al zo lang in stand gehouden vriendschap is. Kortom, een week met een GOUDEN RAND!!!

    Lieve meiden van de Oude Rijn, bedankt en een dikke jubileum knuffel vanuit Leiden.

    Lunette

  • 25 Mei 2014 - 14:40

    Yvonne De Haas:

    Els, dank voor het mogen meebeleven . Yvonne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Els

Geboren in Leiden. Begonnen met reisverslagen toen wij in 2008 naar Beijing gingen. Daarna enthousiast doorgegaan toen we naar Belgë verhuisden.

Actief sinds 29 Mei 2008
Verslag gelezen: 447
Totaal aantal bezoekers 323122

Voorgaande reizen:

01 Januari 1970 - 19 Februari 2021

Toverhazelaars

14 Juli 2016 - 14 Juli 2016

manege

01 Augustus 2013 - 01 Augustus 2013

België.

03 Augustus 2012 - 03 Augustus 2012

België

30 Mei 2008 - 30 Juli 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: