Bliksem - Reisverslag uit Kalmthout, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu Bliksem - Reisverslag uit Kalmthout, België van Els Haas - Boogmans - WaarBenJij.nu

Bliksem

Blijf op de hoogte en volg Els

22 Juli 2014 | België, Kalmthout

Onze jaarlijkse familiedag was nog nooit zó warm geweest: 35 graden. Tropisch warm.
Deze keer reden André en ik en mijn broers en zusjes naar het Twentse Borne, waar Ineke en Ernst de dag organiseerden. Geen actief programma maar heel relaxt in de schaduw, onder pergola en zonneschermen, met een overdaad aan lekkers en alle tijd om met elkaar te kletsen.

Toch een beetje moe van dit lome weer en de lange autorit naar huis, sliepen André en ik die nacht als een roos.
En dan om 4.30 u………………..een OERKNAL!
Ik word wreed gestort in mijn diepste slaap, schiet overeind, zie lichtflitsen en hoor een knerpend piepgeluid.
Ik maak André wakker. “Doe eerst het licht eens aan!”
Oeps, geen licht. In het aardedonker lopen we slaapdronken naar beneden. Nergens licht.
Waar is potdorrie die zaklantaarn die standaard voor dit soort noodgevallen in het rommelbakje ligt?
Op de tast vind ik ‘m eindelijk en we zien dat ons alarmpaneel staat te flikkeren op “brand” en vreselijk piept.
Gelukkig is er nergens brand, maar hoe krijgen wij dat kreng uit?
André probeert eerst in de machinekamer bij het kleine beetje zaklantaarnlicht te ontdekken of de stoppen zijn doorgeslagen.
Ik sta er als een onbenul bij te kijken en vraag me af hoe iemand in hemelsnaam wijs kan worden in dit woud van knoppen, schakelaars, buizen, hendels, klokken etc.
Niets helpt. Dan maar een paar kaarsen aansteken.
Intussen blert dat vermaledijde alarmsignaal maar door, gelukkig alleen binnen.
Ik zoek bij kaarslicht het telefoonnr. van de alarmcentrale en bel………………….geen telefoonverbinding.

Ineens moet ik denken aan het boek dat ik aan het lezen ben.
Een goed opgeleide westerse vrouw wordt op haar vakantie in Kenia hevig verliefd op een Masai krijger en besluit bij hem te blijven.
Ze trouwen, krijgen een dochter, maar zij stapt wel in een wereld zonder elektriciteit, gas, telefoon, zelfs geen water en woont in een plaggenhut. Zíj heeft al deze misère niet! .

Via mijn mobile krijgen we instructies van de technicus van het installatiebedrijf hoe we het alarmsignaal moeten uitschakelen…………gewoon het kastje open maken en het rode draadje doorknippen!
YES! Het oorverdovende geluid stopt en inmiddels wordt het ook een beetje licht buiten.
Dan ontdekt André in de garage iets geks. Een metertje dat de inhoud van de propaantank aangeeft is uit elkaar geklapt.
Tot 6 meter ver liggen de verbrande en kapotte onderdelen.
Dit is duidelijk: Blikseminslag.

Het lukt André om via de hoofdschakelaar weer licht te toveren.
We zijn inmiddels 1 ½ uur verder en kruipen ons bed weer in.
De volgende morgen maken we de voorlopige balans op:
1) De telefoon- en internetverbinding is helemaal kapot.
2) De toegangspoort werkt niet meer.
3) Het alarmsysteem moet helemaal hersteld worden.
4) De automatische ontsteking van het gasfornuis doet niets meer.
5) De nieuwe printer en de televisie in de eetkamer zijn kapot.
Maar het ergste is dat de computer van André totaal verbrand is, ondanks een dubbele beveiliging. Dit is NIET LEUK!

Ineens verlang ik stiekem naar die plaggenhut ( met of zonder een Masai krijger)

Maandag is het de Nationale Feestdag in België, dus is er geen enkel bedrijf bereikbaar.
Dinsdag wordt een dag van hulptroepen mobiliseren om alles weer te laten werken, maar het is vakantietijd, dus we zullen veel geduld moeten hebben voordat alles weer hersteld is.
We mogen aan de andere kant blij zijn dat er geen brand is geweest.
De Belgacom (telefoon) technicus zei vandaag dat hij nog nooit zo’n grote blikseminslag heeft meegemaakt en ook bij onze computerzaak kregen wij te horen dat dit nog niet eerder was voorgekomen.
-----------------------------------------------------------------------------------
En…………wie o wie heeft mij verrast met de meest originele
felicitatie ooit?
In de tuin vonden wij een zelfgemaakte papieren mini parachute met de tekst: Lang zal ze leven………
Zonder afzender of was dit grappige ding voor iemand anders bestemd?

-----------------------------------------------------------------------------------

  • 22 Juli 2014 - 21:48

    Natasja:

    Oei Els, dit is ernstig. Een geluk bij een ongeluk dat er geen brand is uitgebroken!
    zonnige groetjes vanuit Montescudaio

  • 22 Juli 2014 - 21:52

    Josee Van Suijdam:

    Hi Els, dit verzin je niet. Gelukkig alleen materiële schade. Sterkte met het herstel.

  • 22 Juli 2014 - 21:53

    Yolanda:

    NEVER A DULL MOMENT daar bij jullie; dat is wat me te binnen schiet als ik je verhaal lees, Els.
    groetjes en succes met het herstel van het elektriek!

  • 22 Juli 2014 - 22:14

    Yvonne De Haas:

    Lieve Els,
    Om te beginnen alsnog gefeliciteerd

  • 22 Juli 2014 - 22:22

    Hans:

    Hoi Els en Andre
    Dat is echt schikken, nog een geluk bij een ongeluk dat er geen brand uitgebroken is.
    Maar voorlopig zitten jullie met een hoop ellende.
    Hopelijk komt alles weer goed.
    Vanuit Leiden veel sterkte.
    Groetjes Hans en Henny

  • 22 Juli 2014 - 23:31

    Anneke:

    Oh, dat is schrikken en puur inslag alleen bij jullie.?
    Je moet er niet aan denken dat die propaantank geraakt was door de bliksem.
    Totaal onthand ben je als alles uitvalt.
    Sterkte met alles



  • 23 Juli 2014 - 12:21

    Joke Van Kuijk:

    Els en André, wat een nare gebeurtenis nou weer, maar je beschreef het schitterend, alsof we naar een film aan het kijken waren. Wel een toestand he? Uit ervaring weet ik dat er heel wat zaken kapot kunnen gaan. Zo kwamen wij er in de herfst achter dat de automatisch ontsteking van de verwarming (ook bij ons was de blikseminslag hartje zomer) ook geraakt (en dus kapot was).
    Sterkte met al het herstel, maar tel je zegeningen. Het had inderdaad nog veel erger kunnen zijn. Brrr daar moeten we niet aan denken.
    Lieve groeten, Erik en Joke

  • 23 Juli 2014 - 12:56

    Rob:

    Ha Els en André.
    Buiten de schrik lijkt het mij vooral erg onhandig weer al dat geregel zeg!
    Had André een goede back-up van zijn computerbestanden? En zijn er geen bomen omgevallen?
    Jouw laptopje doet het nog goed, overigens!
    Sterkte nog en hartelijke groet uit Amsterdam.

  • 23 Juli 2014 - 13:48

    Gitta:

    Hi Els,

    Wat een afschuwelijk verhaal. Ik krijg altijd de bibbere van al die bliksem en donder. Gelukkig geen brand maar de ellende is er niet minder om. Pffff
    Gelukkig kan 't allemaal opgelost worden...hoop ik. Ennuh zo'n plagge hut is écht ook niks. Geloof mij nou ;)

    Liefs Gitt

  • 23 Juli 2014 - 14:23

    Marianne Floor:

    Ha Els,
    wat een ellende bij jullie allemaal.Wij hebben ook eens blikseminslag gehad in Bladel en ook toen waren er verschillende dingen kapot.
    Het had allemaal erger kunnen aflopen !Ik hoop voor jullie dat het allemaal snel weer opgelost wordt.
    Sterkte en groetjes uit Klarenbeek

  • 23 Juli 2014 - 17:41

    Sandra Hartman:

    Wat is dat goed afgelopen! Sta je nog een beetje te trillen van de schrik ? Die komt achteraf pas als je ziet wat er allemaal gebeurt is! Materiale schade is gelukkig allemaal wel weer te verhelpen, al zal je er nog wel even problemen door hebben. Ik wens Andre succes met alles weer op de nieuw computer te zetten! Jullie veel sterkte hiermee de komende tijd! Groetjes uit Beijing.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Els

Geboren in Leiden. Begonnen met reisverslagen toen wij in 2008 naar Beijing gingen. Daarna enthousiast doorgegaan toen we naar Belgë verhuisden.

Actief sinds 29 Mei 2008
Verslag gelezen: 578
Totaal aantal bezoekers 320759

Voorgaande reizen:

01 Januari 1970 - 19 Februari 2021

Toverhazelaars

14 Juli 2016 - 14 Juli 2016

manege

01 Augustus 2013 - 01 Augustus 2013

België.

03 Augustus 2012 - 03 Augustus 2012

België

30 Mei 2008 - 30 Juli 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: